Jaguarin urheiluauto F-Type on ihastuttanut ulkonäöllään jo vuodesta 2012 lähtien, eikä suorituskyvyssä tai ajettavuudessakaan ole ollut vikaa.

Tähän saakka vain V6- ja V8-moottoreilla valmistettuun malliin tulee nyt myös nelisylinterinen moottori. Sen saa sekä avo- että coupé-koriin.

Vaihteisto on aina kahdeksanvaihteinen automaatti, mutta nelivetoa ei ole tarjolla.

Pienen päivityksen yhteydessä istuimet on uusittu. Runko on magnesiumia ja selkänojat ovat ohuemmat.

Samalla F-Typeen on tehty kevyt päivitys. Ajovalot ovat vaihtuneet ledeiksi, puskureita on muotoiltu uudelleen, kojelaudan kosketusnäyttö on kasvanut ja istuimia on hieman muutettu. Myös ajoavustintekniikka on täydentynyt uuden stereokameran myötä nykypäivän tasolle.

Ulkonäön perusteella ei sylinterimäärää voi päätellä. F-Typessä konepelti on saranoitu etureunastaan.

Moottori on uuden Ingenium-perheen voimakkain jäsen ja Jaguarin kaikkien aikojen tehokkain nelisylinterinen moottori.

Täysin säätyvä imuventtiilien nosto periaatteessa korvaa kaasuläpän tarpeen. Toteutus on mielenkiintoinen, sillä nokka-akseli ei käytä paininvivun välityksellä venttiiliä, vaan pientä hydraulipumppua, jonka toimintaa ohjataan solenoidin avulla. Venttiili avataan öljynpaineella.

Jos solenoidi on täysin auki, venttiili ei avaudu lainkaan. Jos se on kiinni, venttiili avautuu täydet 11 millimetriä. Kaikkien venttiilien ajoitus on säätyvä.

Turboahtimia on yksi, ja se on kaksikanavainen. Moottorissa on myös tasapainotusakselit.

V6-moottoriseen malliin verrattuna painoa on 52 kg vähemmän, ja samalla painonjakauma on muuttunut tasaisemmaksi.

Nelisylinterisen version erottaa takaapäin yhdestä, keskellä olevasta pakoputken ulostulosta.

Nelisylinterisenäkin F-Type on täysiverinen urheiluauto. Moottorissa on sekä voimaa että ääntä niin paljon, että lisää tehoa jää harvoin kaipaamaan. Ilman suoraa vertailua on paha sanoa, miten paljon keulan keventyminen vaikuttaa ajotuntumaan, mutta mutkiin auto taipuu iloisesti, ja ajaminen on kaiken kaikkiaan hyvin hauskaa.

Tietty uraherkkyys on edelleen tallella, ja keula saattaa herkästi ajelehtia tien muotojen mukaan.

R-Dynamic-versiossa ääntä saa tehostettua pakoputken kuvalla varustetusta napista. Sitä ilmankaan ei moottorin olemassaolo jää epäselväksi.

Ajetussa R-Dynamicissa on 19-tuumaiset ja aavistuksen matalaprofiilisemmat renkaat kuin vakiomallissa, jossa tuumakoko on 18. Renkaiden leveydessä ei ole eroa.

F-Typen saa nyt halvimmillaan karvan alle 80 000 eurolla, jos valitsee Coupé-korin eikä tarvitse noin 7 000 euroa maksavia R-Dynamic-lisukkeita. Pääkilpailija on Porsche 718 Cayman/Boxster, jossa tehoa on yksi kilowatti vähemmän, ja umpikorisena hintaeroakin on vain parisataa euroa. Avonaisena Porsche on kuitenkin noin 9 000 euroa halvempi.

TEKNIIKKAA

Jaguar F-Type R-Dynamic 2,0 i4 300 Convertible

Moottori: R4, bensiini, turbo, iskutilavuus 1 997 cm3, teho 221 kW (300 hv)/5 500 r/min, vääntömomentti 400 Nm/1 500-4 500 r/min

Voimansiirto: takaveto, vaihteisto A8

Mitat ja massat: pituus 4,482 m, leveys 1,923 m, korkeus 1,307 m, akseliväli 2,622 m; omamassa 1 615 kg; renkaat edessä 245/40 R19 ja takana 275/35 R19

Suoritusarvot: huippunopeus 250 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 5,7 s; EU-kulutus (yhd.) 7,2 l/100 km, CO2-päästö 163 g/km

Hinta: 98 482 €