Yleensä kun autovalmistaja tekee kaksi automallia samaan kokoluokkaan, niin molemmat rakennetaan samalle perusrakenteelle. Kialla on ylemmässä keskiluokassa jo Optima, joten uutuusmalli perustuisi loogisesti siihen.

No, logiikan voi heittää tässä tapauksessa menemään.

Optima on etuvetoinen perheauto, joka tarjoaa amerikkalais-korealaisen vivahteen Mondeoiden ja Passattien kansoittamaan työsuhdeautoluokkaan. Mutta Stinger on jotain muuta. Se on lähes Optiman ulkomittoihin tehty auto, joka kuitenkin marssii suoraan BMW 4-sarjan, Mercedes C-sarjan, Audi A5:n ja Jaguar XE:n varpaille. Se on leveä, se on matala, se on takavetoinen tai nelivetoinen, ja se näyttää pirun hyvältä.

Moottoreita on tarjolla kolme. Niistä 2,2-litrainen diesel, ja 2,0-litrainen bensaturbo ovat enemmän tai vähemmän tuttuja jo ennestään, mutta Stinger GT:n 3,3-litrainen tuplaturbo-V6 on jotain uutta, ja se tuntuu näyttävän jotain kansaivälistä sormimerkkiä edellä mainittujen valmistajien kolmilitraisten kuutosten suuntaan.

Huippumallissa on tehoa 276 kilowattia (370 hv), ja kiihdytys nollasta sataan sujuu alle viiden sekunnin. Mutta onko sillä hyvä ajaa?

Alustasuunnittelun vetovastuussa on ollut Albert Biermann, joka johti aiemmin BMW:n M-osaston teknistä suunnittelua.

Ainakaan valmistajalta ei tunnu uskoa puuttuvan, sillä ensimmäinen lehdistökoeajo oli järjestetty Nürburgringin moottoriradalla, ja vain siellä. Ja kokemusta radasta riittää. Alustasuunnittelun vetovastuussa on ollut Albert Biermann, joka johti aiemmin BMW:n M-osaston teknistä suunnittelua. Hänen ensimmäinen duuninsa BMW:n palkkalistoilla oli M635i:n alustasuunnittelu, ja silloin Nürburgringillä kirjaimellisestikin lennettiin sunnuntaiautoilijoiden seassa.

Jopa maailman legendaarisimmalla moottoriradalla järjestetty koeajo on lievä huijaus, sillä nopea ajo moottoriradalla kertoo auton ajo-ominaisuuksista hyvin kapea-alaisesti. Mutta se auttaa pääsemään tunnelmaan.

Lähdimme koeajolle johtoauton perässä, mutta sen kuljettajalla on Nürburgringiltä noin 400 000 kilometrin ajokokemus, joten vauhti oli saman tien päällä. Jos toimittaja pysyy perässä, niin pace car ei hidastele. Ja niinpä ensimmäinen kierros onkin muistissa yhtenä sekamelskana – siirrytäänpä saman tien seuraaville kierroksille.

Tärkeimpiä huomioita:

  1. Ajoasento on todella matala, ja hallintalaitteet osuvat mainiosti kohdalleen. Kuskin paikalla on hyvä fiilis.
  2. Pomppuisuudestaan kuuluisalla moottoriradalla Sport-asetus on paljon parempi kuin perusasetus, sillä korin turhat isot liikkeet häviävät.
  3. Sportilla ajaminen muuttuu muutenkin helpommaksi, koska ajonvakautus tulee sallivammaksi. Auton kääntäminen tulee kuljettajan vastuulle, mutta peräluistot pysyvät kurissa takavetoautossakin.
  4. Kahdeksanvaihteinen automaatti tuntuu vaihtonopeuden ja -logiikan puolesta hyvältä. Moottorissa on voimaa, mutta radalla sekin alkaa pian tuntua tavalliselta.
  5. Nelivetoversiolla ajaminen tuntuu helpommalta. Takapyörien pidon loppuessa auto siirtää voimaa etupyörien suuntaan sen sijaan, että menoa rajoitettaisiin luistonestolla. Painavampi auto tuntuukin kevyemmältä.
  6. Pääsuoralla johtoauto hannaili tarkoituksella, joten huippunopeudet jäivät testaamatta. 270 km/h pitäisi autobaanalla olla mahdollista.

Koeajon syvällisyys ei täytä mitään kunnon kriteerejä, mutta jälkimaku on positiivinen. Hienointa Stingerissä on, että autossa tuntuu tekijöidensä innostus. Niin projektin vauhtiin saaneet muotoilijat kuin käytännön toteutuksesta vastanneet insinööritkin ovat sydämellä mukana. Suunnittelu on tehty Saksassa, mutta saksalainen laskelmoivuus loistaa poissaolollaan.

Ja Stinger näyttää tosi mageelta. Ja siinä missä kaikki Audit ja BMW:t ja Mersut ja Jaguarit näyttävät eri kokoluokissaan ihan samalta, niin Stinger näyttää ainoana Kiana tältä. Pitäisi melkein toivoa, että se jää Kian premium-perheen ainoaksi lapseksi, jotteivat kauniit muodot vesity eri kokoluokkiin venyteltäessä.

Suomeen Stinger saapuu loppuvuodesta. Ja vaikka se on varmasti toistaiseksi kallein Kia, lienee se kilpailijoitaan huokeampi. Siinä missä saksalaiset ja brittiläiset kilpailijat tilataan usein räätälityönä, tulee Stinger Koreasta maahantuojan tuotepäällikön hyvissä ajoin etukäteen varustelemana. Yleensä tämä järjestely on tullut räätälityötä halvemmaksi.

Stingerin ohjaamossa on harkitun analoginen tunnelma. Ajamisen ilo on ollut pääosassa.

Stinger on mittojensa ja konseptinsa puolesta suora kilpailija BMW 4-sarjan Gran Coupélle.

Stinger sai alkunsa GT Concept -muotoilututkielmasta, joka sai hyvää palautetta Frankfurtin näyttelyssä syksyllä 2011.