HYVÄÄ

• parantunut ohjauspyörä


HUONOA

• dieselin alavääntö

• kytkintunto


Nissan Qashqai on porskutellut myyntitilastojen kärkisijoilla vuoden 2007 ensiesittelystä lähtien. Muutama vuosi sitten autosta esiteltiin toisen sukupolven versio, ja nyt on kevyen kasvojenkohotuksen aika.

Ensimmäiset uudet autot saadaan Suomeen kesän jälkeen. Pieniä hinnankorotuksia on tulossa, mutta vastaavasti myös varustelu on kohentunut.

Ohjaamoa on kehitetty kuljettajakeskeisemmäksi. Paksut A-pilarit ja sivupeilit rajoittavat edelleen näkyvyyttä etuviistoon.

Uudistukset ovat hyvin maltillisia. Niissä on keskitytty parantamaan vanhaa mallia ja korjaamaan asiakkaiden huomaamia epäkohtia. Edestä päivityksen tunnistaa keulan V-ilmeestä ja uudesta etupuskurista.

Ohjaamossa näkyvin ja kuljettajalle eniten tuntuva muutos on uusi ohjauspyörä. Nissanin D-shape-ohjauspyörä on nimensä mukaan D-kirjaimen mallinen ja tulee Qashqain lisäksi myös muihin Nissan-malleihin. Ohjauspyörä on hiukan aikaisempaa suurempi ja sen napit ovat laadukkaamman oloisia.

Uusi ohjauspyörä on viistetty alareunasta. Ulkonäön lisäksi sillä tavoitellaan helpompaa kulkua etuistuimelle.

Alhaalta ohjauspyörää on viistetty, jotta kulku kuljettajan paikalle olisi vaivattomampaa. Tämä tietenkin edellyttää, että pysäköidessä pyörät jäävät suoraan.

Ensi vuoden aikana Qashqaihin saadaan uusi Propilot-nimen saanut teknologia, joka on Nissanin ensimmäinen askel autonomista ajamista kohden. Siinä auto pystyy ajamaan itsekseen kuljettajan valvonnassa omalla kaistallaan aktiivisen kaistavahdin, älykkään vakionopeudensäätimen ja ruuhka-avustimen auttamana.

Matkustusmukavuutta ja ajettavuutta on Qashqaissa valmistajan mukaan myös parannettu. Suurta eroa ei kuitenkaan huomaa ilman suoraa vertailua vanhaan malliin. Ajotuntuma on aika lailla ennallaan, vaikka uuden ohjauspyörän ja hiukan säädetyn ohjauksen pitäisikin keskittää hiukan paremmin.

Takapenkillä tilat ovat ennallaan. Reunapaikoilla on riittävästi tilaa aikuisen ihmisen matkustamiseen.

Aikaisempaa pehmeämpi jousitus nielee isommat töyssyt asiallisesti, mutta sitä vaivaa edelleen pintakovuus, joka tuntuu heti kun tiellä on esimerkiksi poikittaissaumoja.

Mukavuutta on parannettu myös melutasoa madaltamalla. Lääkkeitä tähän ovat etenkin auton takaosan pienet uudistukset äänieristyksessä, parannettu ovien tiivistys ja hiukan paksummat takasivulasit.

Tavaratila on periaatteessa selkeä ja toimiva. Kahdella palalla toteutetussa välipohjassa on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja, mutta Bose-äänijärjestelmän tapauksessa palasia on vaikea saada ala-asennossa paikalleen.

Uudistuksista huolimatta moottorivaihtoehdot säilyvät ennallaan. Suosituin vaihtoehto on edelleen 1,2-litrainen bensiinimoottori. Sen kattaa myynnistä noin 80 prosenttia. Nelivetojen osuus on vain muutamia prosentteja.

Koeajoon oli tarjolla kuitenkin vain nelivetoinen dieselmalli. Se on väkevä ja voimakas, mutta matalille kierroksille kaipaisi lisää alavääntöä, varsinkin kun kytkinpolkimen käyttö on turhan kulmikasta.

SUOSIKKIMALLIIN on tullut hyviä pikkuparannuksia, joista etenkin meluntorjunnan toivoisi toimivan Suomen asfalteilla. Myöhemmin tuleva Propilot-toiminto on sitten isompi hyppäys eteenpäin.

Qashqain ulkonäkö on uudistunut myös takavinkkelistä uuden puskurin alareunan ja takavalojen ansiosta.

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 598 cm3, teho 96 kW (130 hv)/4000 r/min, vääntömomentti 320 Nm/1750 r/min
Voimansiirto: neliveto; kuusivaihteinen käsivaihteisto
Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin
Mitat ja massat: pituus 4,394 m, leveys 1,806 m, korkeus 1,595 m, akseliväli 2,646 m, raideleveys edessä 1,565 m ja takana 1,560 m; omamassa 1 600 kg, kokonaismassa 2 030 kg, perävaunumassa 750/1 800 kg; polttoainesäiliö 65 l; renkaat 225/45 R19
Suoritusarvot: huippunopeus 190 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 5,6/4,5/4,9 l/100km, CO2-päästö 129 g/km
Hinta: vahvistamatta