HYVÄÄ

• ajoturvallisuus

• ajomukavuus


HUONOA

• lainsäädäntö


Liikenne- ja viestintäministeriö on alkanut tutkia vaihtoehtoa mopoautolle, ja mahdollinen korvaaja olisi nopeusrajoittimella varustettu henkilöauto. Emme malttaneet jäädä odottamaan ministeriön tuloksia, vaan koeajoimme Smart Fortwo Cabrion, jonka maahantuoja on rajoittanut 60 km/h:n huippunopeuteen.

Smartin ajo-ominaisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin mopoautossa.

Kuusikymppiä voisi nimittäin olla kattonopeus ajoneuvolle, jolla 16-vuotias saisi ajaa uudella B1-ajokortilla. Tätä ajokorttia käytetään joissain EU-maissa L7e-luokan nelipyörien ajamiseen.

Mopoauto on lempinimi L6e-luokan kevyelle nelipyörälle. Se on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 425 kilogrammaa (sähköajoneuvon tapauksessa ilman akkua) ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

Käytännössä kaikki markkinoilla olevat mopoautot painavat rajoitusta enemmän. Silti mopoautojen suurimpana haasteena tai turvattomuutena pidetään niiden pientä omamassaa. Käsittelimme ongelmaa laajasti TM:n numerossa 5/17. Mutta myös ajoturvallisuuteen liittyvät puutteet ovat ilmeiset.

Smart on kiihkeä kiihtymään, joten sillä pysyy liikennevirran mukana mopoautoa paremmin.

Teimme mopoautoille vertailutestin viimeksi numerossa 14/09. Tuolloin kaikki vertailuun osallistuneet mopoautot nostivat renkaita ilmaan kesken väistökokeen, vaikka niiden nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Mopoautoissa ei ole ajonvakautusjärjestelmiä. Smartistamme sellainen löytyy.

Smartilla ajoimme väistökokeen kuudenkympin ”huippunopeudella”. Sen ajonvakausjärjestelmä ”haistaa” tilanteen, eikä anna yhdenkään renkaan nousta ilmaan. Tietokone säätelee jarruja ja vähentää tarvittaessa nopeutta. Smart selvittää väistökokeen eleettömän hienosti.

Seuraavaksi yritimme saada hiekkatiellä Smartin pyörähtämään akselinsa ympäri. Ei onnistu. Emme saaneet Smartia spinnaamaan, vaikka yritimme sitä oikein hartiavoimin. Ajonvakautus selätti kuljettajan 6–0.

Luulisi, että Smart vetelisi urissa samalla lailla kuin mopoauto, kun raideleveys on jokseenkin sama. Smart on toki henkilöautoksi ura- tai tuuliherkkä, mutta mopoauton nopeuksissa ongelma ei esiinny. Smartin ohjaus on huomattavasti rauhallisempi kuin mopoautossa.

Mopoautolla saa ajaa 15-vuotiaasta alkaen nopeudella 45 km/h. Olisiko vuotta vanhemmalla kuljettajalla 60 km/h sopiva auton nopeusrajoitus?

Emme luottaneet vain omiin tuntemuksiimme mopoauton ja Smartin välillä. Pestasimme kesätöihin Teon, aktiivisen mopoautokuljettajan, jolle on kertynyt kilometrejä jo reilut 20 000.

”Aika hämmästyttävää, että täällä voi keskustella ajon aikana”, kuuluu Teon ensimmäinen kommentti. Teo huomauttaa myös korin ja kojelaudan puuttuvista kolinoista ja räminöistä.

Homma jatkuu jarrujen kehumisella. Ne hakkaavat satakertaisesti mopoauton jarrut. Smartissa on jarrutehostin, mopoautossa ei. Kehuja tulee myös ohjauksen keveydestä, ja tässäkin eron selittää tehostin. Suurin ero, johon Teo kiinnittää huomionsa on, että Smart kiihtyy mopoautoa huomattavasti ripeämmin.

Mopoautoja risteilee teillämme reilut 8 000 kappaletta. Niille sattuu paljon pieniä onnettomuuksia, mutta onneksi vakavia tapahtuu vähän. Viimeisten kymmenen vuoden aikana mopoautojen kuljettajia ja matkustajia on menehtynyt neljä.

Smartin ajo-ominaisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin mopoautossa, mutta nopeusrajoitettuna sekin kerää jonoa peräänsä.

Jos nopeusrajoitetut henkilöautot korvaisivat mopoautot, ei saisi olla sitä riskiä, että onnettomuuksien, etenkään vakavien onnettomuuksien määrät lisääntyisivät. Ehkä tärkein kohta liikenneministeriölle ehdotetussa uudistuksessa onkin, että B1-luokan autojen, pitäisi olla niin sanotusti tuoreita. Niissä pitäisi olla pakolliset abs-jarrut, hätäjarrutustehostin ja ajonvakautus.

Mopoautomaahantuojien edusmies Harri Nyholm on todennut julkisuudessa, että nopeusrajoitetun henkilöauton rajoitin on yksinkertaisen helppo kiertää. Olemme toista mieltä. Nopeusrajoitin voidaan koodata auton moottorinohjaukseen. Tuolloin järjestelmän ohitus vaatii erityisosaamista. Nykyauto ottaa nopeustiedon abs-antureilta, ja jos järjestelmä saa joltain pyörältä ”väärää” tietoa, syttyy mittariston vikavalo ja edessä on käynti korjaamolla.

Periaatteessa perheen yhteisen auton ominaisuudet voitaisiin säätää jopa avainkohtaisesti. Tämä järjestely on käytössä jo useissa henkilöautoissa, joskaan ei vielä mopoautorajoituksilla.

Ulkomittojen puolesta mopoauto ja Smart eivät juuri eroa toisistaan. Kolariturvallisuus huomioiden suunniteltu Smart tosin painaa kahden mopoauton verran.

Jos oletetaan, että henkilöauto on rajoitettu mopoautoksi, eikä siitä ole maksettu autoveroa, tulee virittäminen todella kalliiksi. Puhutaan tuhansien eurojen loppulaskusta. Ja vaikka autovero olisi maksettu, on ajoneuvoa ajettu ilman siihen oikeuttavaa ajokorttia. Tuo aiheuttaa ajokiellon, joka sitten siirtää saman verran varsinaisen ajokortin saantia.

Uusien mopoautojen hinnat pyörivät 13 000–15 000 euron välillä. Kuvissa esiintyvä Smart maksaa 23 000 euroa, mutta jos ottaa edullisimman Smartin, se maksaa ilman autoveroa 13 700 euroa. Esimerkiksi aavistuksen isompi Toyota Aygo maksaisi ilman autoveroa vain 11 250 euroa. Turvallisempi vaihtoehto ja vieläpä mopoautoa halvemmalla.

Käytännössä ajoneuvojen laillisuutta valvovat poliisi ja katsastusviranomaiset. Valvontaa helpottaisi, jos näihinkin ajoneuvoihin laitettaisiin perään hitaan ajoneuvon varoituskolmio.

Kustannusten vertailua

Olemme tutustuneet käyttötestin muodossa sekä Smartiin (TM 16/08) että Microcar-mopoautoon (TM 7/11). Silloin tehdyn vertailun perusteella mopoauto oli selvästi edullisempi käyttää ja ylläpitää kuin auto. Vuosien aikana molemmat ovat kehittyneet teknisesti ja käyttökulut ovat alentuneet.

Smart huolletaan vuosittain tai 20 000 kilometrin välein, Microcarin huoltoväli on 5 000 kilometriä ja huoltokulut korkeammat. Microcarin rengaskoko on hieman Smartia pienempi, samoin rengaskulutus ja -kulut. Kulumisero toki pienenisi nopeuden rajoittamisen myötä.

Mopoautosta ei toistaiseksi tarvitse maksaa vuotuista ajoneuvoveroa eikä käyttövoimaveroa. Autona Smartin ajoneuvovero on CO2-päästön perusteella 160,23 €/v, joka on lisäkustannus mopoautoon verrattuna. Nopeusrajoitetulta ajoneuvolta vero jäisi ehkä perimättä.

Mopoauton vakuutusmaksut ovat nousseet huomattavasti sitten käyttötestimme, ja liikennevakuutuksiin on odotettavissa nousua, koska hinta ei ole riskiä vastaavalla tasolla. Mopoauton vakuutuksiin ei saa bonusetuja, henkilöautoon edut saa uusikin kuljettaja.

Aloitusbonukset huomioidenkin 16-vuotiaalle kuljettajalle mopoauton liikennevakuutus on noin 400 euroa halvempi. Osakaskon hinnoissa ei ole suurta eroa, mutta laaja kasko maksaa mopoautolle lähes 3 000 euroa ja autolle 70 prosentin bonuksella vain noin 1 200 euroa vuodessa.

Näistä pohdinnoista pitää huomioida, että etenkin liikennevakuutusmaksut voisivat olla ehdotetulle B1-ajokorttiluokan ajoneuvolle ja 16-vuotiaalle kuljettajalle jotain aivan muuta kuin henkilöautolle ja aikuiselle kuljettajalle.

TEKNIIKKAA

Smart Fortwo Cabrio (rajoittamaton)
Moottori: R3, bensiini, turbo, iskutilavuus 898 cm3, teho 66 kw (90 hv)/5 500 r/min, vääntö 135 Nm/2 500 r/min
Voimansiirto: takaveto, vaihteisto A6
Mitat: pituus 2,695 m, leveys 1,663 m, korkeus 1,542 m, akseliväli 1,873 m; omamassa 995 kg
Suoritusarvot: huippunopeus 155 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s; EU-kulutus (yhd.) 4,2 l/100 km, CO2-päästö 97 g/km
Hinta: 22 968 €