Toyota Yariksen pikkusportin tarina alkoi pari vuotta sitten, automaailmassa ei niin tavattomalla tavalla, kun Toyotan protopajan henkilöstö hiukan hassutteli.

He kokeilivat, kuinka suuren moottorin Yariksen moottoritilaan saisi mahdutettua. Kaksilitrainen moottori ei oikein mahtunut, mutta 1,8-litrainen sinne saatiin sovitettua.

Jotta tehoa olisi varmasti riittävästi, tarvittiin myös ahdin. Turbon sijaan päädyttiin mekaaniseen ahtimeen, koska se olisi todennäköisesti mukavampi ajossa.

Lopputulos yllätti työntekijät: autosta tuli hauska ja sitä päätettiin esitellä myös pomoille.

Nimi tulee sanoista ”Gazoo Racing Masters of Nürburgring”. Yaris GRMN:ää valmistetaan vain 400 kappaleen erä.

Toyotan WRC-ralleihin palaamisen ja merkin imagon uudistamisen valossa myös yhtiön seuraavan tason johtoporras suhtautui projektiin myönteisesti heti kun he olivat päässeet kokeilemaan prototyyppiä.

Pian Toyotalla tehtiin päätös pienen tuotantoerän rakentamisesta. WRC-tallin apua suunnittelussa ei hyödynnetty, mutta rallin tietotaitoa erikoismallin taustalta löytyy.

Ajossa pikkusportti lunastaa odotukset. Mekaanisesti ahdettu moottori (156 kW) vastaa hienosti kaasuun, ja ääni on todella makea aina kun kaasupoljinta painaa syvemmälle.

Alusta on napakka ja sporttinen olematta kuitenkaan kivireki. Osasyynä tähän on maltillinen 17-tuumainen rengaskoko. Insinöörit perustelivat rengaskokoa myös jousittamattomien massojen kurissapitämisellä ja sillä, että 17-tuumaisen vanteen sisälle saadaan jo auton massaan ja vauhteihin riittävän tehokkaat jarrut.

Outo kirjainyhdistelmä tulee kuulemma sanoista Gazoo Racing Masters of Nürburgring. Yaris GRMN:ää valmistetaan vain 400 kappaleen erä.

Autot myydään tavanomaisesta hyvin poikkeavalla kaavalla. Auton ennakkovaraus käynnistyy verkossa 27. heinäkuuta klo 19.00 eli täsmälleen samaan aikaan, kun Neste Rallin ensimmäinen erikoiskoe Harju 1 Jyväskylässä starttaa.

Toyota Yaris GRMN:n hinta tulee olemaan Suomessa 42 459 euroa.