HYVÄÄ

  • suorituskyky

  • ajettavuus

HUONOA

  • rengasmelu

  • ikuinen pakoääni

Keväisen päivityksen yhteydessä Golf-malliston tehokkain jäsen sai vielä lisää tehoa. Kun lähtökohta oli 221 kilowattia, on seitsemän kilowatin lisäys käytännössä aika yhdentekevä.

Golf R:ssä ei tarvitse tinkiä hyvistä tiloista ja muista ominaisuuksista, mutta suorituskyky on urheiluautoluokkaa.

Ohjaamossa erot perus-Golfiin ovat melko hillittyjä. Digitaalimittaristo, navigointi ja peruutuskamera ovat R:ssä vakiovarusteita. Kuvan 9,2-tuumainen kosketusnäyttö on tarpeeton lisävaruste, sillä vakio 8-tuumainen on jo tarpeeksi iso ja helppokäyttöisempi.

Istuimet ovat mainiot, vaikka mitään ylimääräisiä säätöjä niissä ei olekaan.

Takaistuintilat ovat riittävät myös perhekäyttöön.

Alle viiden sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan on kiitettävä suoritus perhefarmarille.

Lisäbonuksena ajonvakautuksen voi kytkeä täydellisesti pois päältä, jos alkaa lapsettaa. Jo Golf GTI:n tehot riittäisivät, mutta siihen verrattuna R:n etuja ovat neliveto ja mahdollisuus farmarikoriin.

Tavallisessa liikenteessä R ei rasita matkustajia muuten kuin melulla. Rengasmelun yllä murisee pakoääni.

Aluksi se on hauska, mutta alkaa aika pian rasittaa, kunnes siihen turtuu. Olisi hyvä, jos äänen voisi liittää vain Sport- ja Race-ajotiloihin, mutta nyt se on läsnä jatkuvasti.

Ajotilavalinnat tehdään kosketusnäytöstä.

Vakiorengaskoko on 225/40 R18. Renkaat aiheuttavat paljon melua, mutta epämukavuutta tai uraherkkyyttä ne eivät korosta, sillä alusta on varsin onnistunut.

Neljä pakoputken suuta alleviivaavat suorituskykyä. Pakoääntä on vähän liiankin kanssa.

Jousitus on jopa yllättävän mukava jo iskunvaimennuksen perusasetuksella, ja lisävarusteisen säädettävän DCC-iskunvaimennuksen Comfort-tilassa vielä vähän mukavampi.

Ohjaus on nopeampi ja raskaampi kuin vakio-Golfissa, mutta yhä erinomainen.

Golf R on erittäin onnistunut yhdistelmä arkipäivän perheautoa ja rata-autoa. Hintaa on kaksinkertaisesti hyvin varustettuun farmari-Golfiin verrattuna, mutta niin on voimaakin.

Nelisylinterinen kaksilitrainen moottori ei näytä erikoiselta, mutta viritysaste on kunnioitettava 115 kW/litra.

Harvassa alle viidessä sekunnissa nollasta sataan kiihtyvässä autossa on tällainen tavaratila.

Välipohjan alla on reippaasti lisätilaa. Varsinkin jos vielä varapyörän jättää pois.