HYVÄÄ

• tilat

• ajettavuus


HUONOA

• ei kaista-avustimia

• subwooferin sijoitus


Keskiviikko ensimmäinen marraskuuta on merkittävä päivä. Tuolloin ilmestyy TM:n numero 20/17, jossa julkaistaan kahdeksan auton vertailu Polon kokoluokasta. Sen kenttätyöt ovat nyt loppusuoralla.

Polo on tavallaan moderni ja konservatiivinen samaan aikaan.

Kesäkuussa julkistettu kuudennen sukupolven Volkswagen Polo ei tähän lähtöön ehtinyt, sillä auto saadaan Suomeen vasta lokakuussa. Mukana on kuitenkin keväällä myyntiin tullut uusi Seat Ibiza, joka antaa osviittaa myös Polon ominaisuuksista. Ibiza sai kunnian olla ensimmäinen auto, joka käyttää VW-konsernin tähän kokoluokkaan suunniteltua MQB A0 -perusrakennetta.

Paketin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi edeltäjään verrattuna 94 millimetrillä 2,564 metriin kasvanut akseliväli. Se on nyt pikkuautoluokan yläreunassa, mutta esimerkiksi Kia Rion akseliväli on vielä vähän pidempi. Kokonaispituus on kasvanut kahdeksan senttiä, mutta on yhä kaupunkiin sopiva 4,05 metriä. Vertailun vuoksi vuosina 1997–2003 valmistetussa neljännen sukupolven

Golfissa oli yli viisi senttiä lyhyempi akseliväli, mutta pituutta oli melkein kymmenen senttiä enemmän. Uusi Polo on myös pari senttiä leveämpi kuin Golf IV.

Ohjaamossa on paljon tuttua, mutta koristevärillä (8 vaihtoehtoa) siihen saa pirteyttä. Hyvin sijoitettu kosketusnäyttö on Trendlinessa 6,5-tuumainen, muissa 8-tuumainen. Kuvan autossa on lisäksi navigointipaketti, joka sisältää myös langattoman puhelinlatauksen ja peruutuskameran. Veroton hinta on asiallinen 685 euroa.

Volkswagenin muotoiluosasto ei ole lähtenyt revittelemään, vaan Polo on tavallaan moderni ja konservatiivinen samaan aikaan. Se ei herätä isoja tunteita suuntaan tai toiseen, mikä sopinee valtaosalle ostajista. Rohkeampia linjoja kaipaava löytää sellaisia Ibizasta.

Tärkeintä on, että kaikki toimii, ja tilaa on tarpeeksi. Sen suhteen Polossa asiat ovat hyvin. Akselivälin venymisen ansiosta 180-senttinen matkustaja ei koe oloaan ahtaaksi samanpituisen kuljettajan takana.

Polon muotoilu on moderni mutta yllätyksetön. Enemmän luonnetta löytyy Seat Ibizan muodoista, jossa pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta on sama tekniikka.

Merkittävä muutos on tavaratilan kasvu peräti neljänneksellä 351 litraan. Ibizalle tosin ilmoitetaan vielä neljä litraa enemmän. Lisävarusteisen Beats-audiojärjestelmän subwoofer tosin syö tilaa kohtuuttomasti, joten bassot ja lastenvaunut eivät taida sopia samaan Poloon.

Ibizan tavoin kolmiovinen malli jää nyt historiaan, ja ainoa kori on viisiovinen. Se saa kelvata myös muilla mantereilla. Polon valmistus alkaa ensi vuonna Brasiliassa ja Kiinassa paikallisille markkinoille. Euroopassa myytävät autot tehdään Espanjassa, Pamplonan tehtaalla.

Toki samalle perusrakenteelle synnytetään muitakin VW-malleja, kuten esimerkiksi ensi vuonna esiteltävä pieni katumaasturi T-Cross.

Tavaratilaa on enemmän kuin monessa isommassa autossa. Niinpä parempiin varustetasoihin kuuluvalle välipohjallekin on käyttöä, kun sitä ei aina tarvitse pitää alimmassa asennossaan.

Beats-audiojärjestelmän subwoofer on sijoitettu typerästi niin, että välipohjaa ei voi laskea ala-asentoonsa. Sijoituksen ymmärtää, jos autossa on varapyörä, kuten monilla markkinoilla on, mutta nyt suunnittelu on jäänyt puolitiehen.

Miksi sitten pitäisi ostaa Polo eikä Ibiza? Kysymys on paljolti tunneasioista. Polon ohjaamossa laatuvaikutelma on hieman parempi esimerkiksi tasokkaamman oloisten materiaalien ja pikku yksityiskohtien ansiosta.

Perusvaloina ovat halogeenit ledihuomiovaloilla. Led-paketti sisältää täyslediajovalojen lisäksi esimerkiksi leditakavalot, sadetunnistimen ja sähköisesti taittuvat peilit.

Perusvarustus on Ibizassa osin parempi, mutta Polon lisävarustevalikoima on laajempi. Esimerkiksi virtuaalimittaristoa ei Ibizaan saa.

Varustetasot ovat tutut Trendline, Comfortline ja Highline. Niitä voi täydentää erilaisilla ulkonäköpaketeilla, ja muutenkin valinnanvaraa riittää värien (15), vanteiden (12) ja verhoilujen (11) suhteen.

Perusvarustukseen kuuluu automaattinen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella, ilmastointi ja 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Toisaalta Trendlinessa bluetoothistakin pitää maksaa pari sataa euroa. Apple Carplaytä ja Android Autoa Trendlineen ei saa, ja muihinkin se tulee vasta parhaan mediapaketin mukana.

Ajoavustimia on lisävarustelistalla paljon, mutta kummallista kyllä, kaistavahtia tai kaistallapitoavustinta ei saa rahallakaan, kuten ei Ibizaankaan.

Virtuaalimittariston näkymiä voi säätää keskusnäytön valikosta.

Kalliimmista autoista tuttuja lisävarusteita ovat esimerkiksi panoraamalasikatto, täyslediajovalot, älykäs vakionopeudensäädin automaattivaihteisiin malleihin ja puhelimen langaton lataus. Pysäköintiautomatiikka hallitsee myös parkkiruudusta poistumisen.

Myöskään 15 millimetriä matalampi urheilullinen alusta säädettävällä iskunvaimennuksella ei ole yleinen varuste tässä luokassa. Se maksaa verottomana 440 euroa, ja pääosin muidenkin lisävarusteiden hinnat ovat maltillisia.

Moottorivalikoimasta löytyy jokaiselle jotakin. Perustan muodostaa kolmisylinterinen yksilitrainen eri tehoversioineen. ”Autovuokraamoversiot” ovat ahtamattomia, ja Suomessa perusmallina on 55-kilowattinen. Suosituimmaksi muodostunee ahdettu 70-kilowattinen versio. Sen saa myös automaattivaihteisena, kuten kaikki muutkin vähintään 70-kilowattiset mallit.

Reippain malli on Frankfurtin autonäyttelyssä julkisuuteen tuleva GTI, jossa on kaksilitrainen, 147 kilowatin tehoinen moottori. Se on luvassa Suomeen vielä ennen vuodenvaihdetta.

Moottorivalikoiman rungon muodostaa kolmisylinterinen 1,0 TSI eri tehoversioina. Tehokas GTI-huippumalli esitellään pian Frankfurtin autonäyttelyssä.

Dieselin suosio pikkuautoluokassa on pientä ja yhä hiipumassa, mutta Poloon saa 1,6 TDI:n kahtena tehoversiona. Automaattivaihteisen dieselin tulo meille venyy ensi vuoteen.

Kolmisylinterisestä on tulossa myös maakaasuversio 1,0 TGI. Kaasua on kahdessa terässäiliössä 13 kilon verran ja bensiinisäiliö on 14-litrainen. Tavaratila kutistuu sadalla litralla. TGI:n tulo Suomeen ei vielä ole satavarmaa.

Kuljettajan paikka muistuttaa ties kuinka monesta muusta VW-konsernin autosta. Kotiutuminen on helppoa, sillä istuin on hyvä, säädöt laajat ja kaikki on lähtökohtaisesti oikeilla paikoillaan. Kosketusnäyttö on hyvin käsillä kojelaudan yläreunassa, samalla tasalla mittariston kanssa.

Takatilat ovat pikkuautoluokan kärkeä, ja tänne mahtunee turvaistuinkin hyvin. Isofix-kiinnikkeissä ei enää ole suojakantta.

Ohjaus, polkimet ja vaihteensiirto toimivat kevyesti mutta jämäkän tunnokkaasti. Auto tuntuu tutulta heti ensimetreiltä, ja ajotuntuma on hyvin samankaltainen kuin Ibizassa. Jousitus ei tunnu pikkuautomaiselta, vaan se nielee kuopat tyylikkäästi ilman turhia kolinoita.

1,0 TSI 70 kW -moottori vie Poloa vaivattomasti hyvän alaväännön tukemana. Mikään kierroskone se ei ole, vaan opastin pyytää isompaa vaihdetta jo 1 500 kierroksen tienoilla. Ajaminen on käsivaihteisellakin vaivatonta, ja automaattivaihteisto vain lisää helppoutta.

Diesel on astetta jähmeämpi, ja liikkellelähtö ja vaihdot vaativat enemmän keskittymistä. Oudosti kolmos- ja nelosvaihteiden ”sauma” osuu juuri viidenkympin nopeusalueelle, joten taajamassa on tiedossa paljon vaihtamista.

Uudessa Polossa ulkomittojen, tilan ja ominaisuuksien suhde on poikkeuksellisen onnistunut. Hinnat eivät ole käytännössä nousseet, mutta Polo ei ole ennenkään kilpaillut ensisijaisesti hinnalla. Ykköskilpailija taitaa kuitenkin tulla omasta perheestä, sillä todelliset erot Seat Ibizaan jäävät pieniksi.

Poloja on valmistettu runsaan 40 vuoden aikana jo yli 14 miljoonaa. Uusikin malli tulee Eurooppaan Pamplonan tehtaalta Espanjasta, mutta valmistus alkaa pian myös Brasiliassa ja Kiinassa paikallisille markkinoille.

TEKNIIKKAA 1,0 MPI 1,0 TSI
Moottori R3, bensiini R3, bensiini, turbo
Iskutilavuus (cm3) 999
Teho (kW (hv)/r/min) 55 (75)/6 200 70 (95)/5 000
Vääntömomentti (Nm/r/min) 95/3 000-4 300 175/2 000-3 500
Voimansiirto
Vetotapa etuveto
Vaihteisto M5 M5 A7
Mitat ja massat
Pituus x leveys x korkeus (m) 4,053 x 1,751 x 1,461
Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m) 2,564 x 1,525/1,505
Omamassa (kg) 1 105 1 145 1 180
Perävaunumassa (kg) 550/1 000 570/1 100 590/1 100
Rengaskoko 185/70 R14, 185/65 R15, 195/55 R16 tai 215/45 R17
Suoritusarvot
Huippunopeus (km/h) 170 187 187
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 14,9 10,8 10,8
Yhd. EU-kulutus (l/100 km) 4,8 4,4 4,6
CO2-päästö (g/km) 110 101 105
HINTA (€) Trendline 15 705 vahvistamatta
Comfortline 17 719 18 481 20 128
Highline vahvistamatta
Muut versiot
teho (kW) vääntö (Nm) vaihteisto Suomeen
1,0 MPI 48 95 M5 ei
1,0 TSI 85 kW 85 200 M6, A7 ei
1,0 TGI 66 160 M5 ehkä
1,5 TSI 110 250 M6, A7 kyllä
2,0 TSI GTI 147 320 M6, A6 kyllä, A6
1,6 TDI 59 250 M5 kyllä
1,6 TDI 70 250 M5, A7 kyllä