Rengastestien luotettavuutta on viime aikoina alettu osin epäillä julkisuudessa olleiden testivilppiepäilyjen ja tunnustustenkin takia. Koko rengastestauksen historian ajan on hyvin ollut tiedossa, että riski vilppiin on olemassa – ainakin silloin kun testattavia tuotteita saadaan suoraan valmistajilta kaupasta ostamisen sijaan.

Renkaita on aina ostettu ja tarkistettu. Aiemmin tarkistettiin pistokokeen omaisesti mutta viime vuosina testaus on ollut systemaattista.

Renkaiden vertailutestien ongelma on, että valmistajat kehittävät tuotteitaan jatkuvasti, ja uusien mallien myynti aloitetaan usein vasta uuden sesongin kynnyksellä. Rengastestit on sen sijaan käytännössä tehtävä jo paljon ennen renkaanvaihtokautta, jolloin uutuuksia ei vielä ole liikkeistä saatavissa.

Lehden on silloin käytännössä valittava, kannattaako palvella lukijoita ottamalla uutuudet mukaan valmistajilta mutta samalla antaa pieni mahdollisuus vilppiin. Vai onko parempi poistaa vilpin mahdollisuus ostamalla vanhemmat mallit liikkeestä, jolloin lehden tilaaja tai irtonumeron ostaja ei saa tietoa uusista malleista.

Tekniikan Maailma on ratkaissut ongelman siten, että renkaita ostetaan liikkeistä jos se on mahdollista. Jos uusia tai päivitettyjä malleja ei testin aikaan ole mahdollista ostaa, ne tilataan valmistajilta, mutta tulokset tarkistetaan uusintatesteillä jälkeenpäin, heti kun renkaita markkinoilta löytyy.

Jälkikäteen tehtävän dopingtestaus on valmistajilla hyvin tiedossa, mikä osaltaan ehkäisee houkutusta yrittää vippaskonsteja. Uusintatestin tarkoitus ei ole käräyttää ketään, vaan estää ongelmat ennakolta. Mutta jos jotain löytyy, sitten kyllä hutkitaan, kuten aiemmin on tehtykin. Vuosikausiin ei ongelmia onneksi ole enää ollut.

NYT TARKISTETTIIN neljä rengasta koossa 205/55 R16 ja kolme sporttisessa 225/40 R18 -kokoluokassa. Tarkistustestinä käytettiin märkäjarrutusta, joka kertoo lahjomattomasti, onko renkaiden märkäpitoon tehty parannuksia. Valmistajille jarrutuspidon parantaminen on helppoa erityisesti jos jostain muusta ominaisuudesta samalla tingitään.

Uusintatestit tehtiin toukokuussa Nokian Renkaiden testiradalla, joka on Suomessa ainoa testirata, jossa renkaita voi testata ammattimaisesti ja olosuhteet täyttävät tarvittavat laatukriteerit. Nokian Renkaiden henkilökunta ei osallistunut testeihin millään lailla.

205/55R16 -kokoisten kesärenkaiden testistä jarrutettiin Apollo, Landsail, Nokian ja Pirelli. Apollon tulokset ovat viime vuosina olleet vaihtelevia. Joissain testeissä renkaan märkäpito on ollut suorastaan erinomainen, mutta seuraavassa testissä selvästi heikompi, ja oli hyvä tarkistaa renkaan toiminta nyt eri testiradalla ja kaupasta hankitulla versiolla. Alkuperäisen testin tulos toistui varsin hyvin.

Landsail on usein ollut pidoltaan aivan kiinalaisten renkaiden huipputasoa, mikä luonnollisesti saattaa herättää epäilyksiä. Landsailin jarrutustulos toistui, joskin se oli kilpailijoihin verrattuna uusintatestissä vajaat pari prosenttia heikompi. Eri asfalttilaadun ja lämpötilan vaikutuksesta tuloksissa on aina luonnollista vaihtelua aina viiteenkiin prosenttiin asti, joten Landsailin uusintatuloksen pieni ero ei aiheuta jatkotoimenpiteitä.

Nokian 16-tuumainen testivoittaja testattiin myös uudestaan. Kilpailijoihin verrattuna uuden testin tulos kaupasta ostetulla renkaalla oli itse asiassa muihin kilpailijoihin verrattuna vajaat pari prosenttia parempi, mikä selittyy sekin testiolosuhteiden pienten erojen vaikutuksella.

Pirelli oli varsinaisessa testissä paras märkäjarrutuskokeessa, ja se oli sitä nyt myös uusintatestissä. 16-tuumaisten renkaiden osalta voidaan siten todeta, että kaupasta ostetut renkaat ovat pidoltaan samanlaisia testirenkaiden kanssa, eikä aihetta jatkoselvittelyille ole.

Myös 18-tuumaisten renkaiden kohdalla tulokset toistuivat hyvin, erityisesti Continentalin ja Nokian osalta. Kyseiset renkaat olivat koko testin ykkönen ja kakkonen, ja uusintatesti vahvistaa tuloksen niiden osalta. Merkillepantavaa on, että uusintatestiin saatiin kaupasta Venäjällä tehty Nokian Hakka Black, kun aiemmin testissä mukana olleet oli valmistettu Suomessa.

► UUSINTATESTEISSÄ ei löytynyt lisäselvittelyjä vaativia eroja, mikä on aina helpottavaa huomata. Jatkamme tulevissa testeissä samalla menettelytavalla.


Taulukoissa olevissa tuloksissa on esitetty renkaiden tulokset sekä indekseinä että niitä vastaavina jarrutusmatkoina. Korkeampi indeksi kertoo aina paremmasta tuloksesta, eli mitä korkeampi indeksi, sitä lyhyempi jarrutusmatka.

Rengaskoko 205/55 R16

Vertailutesti 2016

Uusintatesti

Jarrutus märällä 80-5 km/h

Indeksi

Jarrutusmatka

Indeksi

Jarrutusmatka

Pirelli

100,0

24,6

100,0

25,4

Landsail

96,9

25,4

95,2

26,7

Nokian

96,5

25,5

98,3

25,8

Apollo

91,8

26,8

91,0

27,9

► 

Rengaskoko 225/40 R18

Vertailutesti 2016

Uusintatesti

Jarrutus märällä 80-5 km/h

Indeksi

Jarrutusmatka

Indeksi

Jarrutusmatka

Nokian

100,0

24,0

100,0

24,1

Hankook

97,6

24,6

100,4

24,0

Continental

96,4

24,9

97,3

24,8


Lue myös:

Voiko lehtien rengastesteihin luottaa – näin TM testaa

Testirengaskohu: Asia on huomioitu TM:n testeissä

TM:n kesärengasvertailu julki keskiviikkona – miten Nokian Renkaat pärjäsi?

TM:n kesärengasvertailu: Nokian Hakka Green 2 testivoittoon