Vuonna 2008 esitelty Audi Q5 -katumaasturi on ollut menestyksekäs malli, monet vuodet jopa maailman myydyin kokoluokassaan ja lajissaan. Auto on edelleenkin sekä tekniikaltaan että muotoilultaan moderni, mutta se ei riitä. Kaupallisesti katsoen Q5 on nyt tullut mallinvaihtoikään.

Jokunen vuosi sitten suunnittelijoilla annettiin mitä ilmeisimmin melkoisen kova vaatimus tehdä hyvästä autosta entistä parempi. Ostajathan pitävät selvänä, että mallisukupolven vaihtumisen yhteydessä tapahtuu myös tuntuvaa kehitystä.

UUDISTUS ON tehty perisaksalaiseen tyyliin. Nopealla silmäyksellä ei välttämättä edes huomaa, että kyseessä on täysin uusi auto.

Korirakenne ja jokainen yksityiskohta ovat kuitenkin uusia. Alumiinin ja suurlujuusterästen käyttöä on lisätty tuntuvasti. Auto on parhaimmillaan noin 90 kg edeltäjäänsä kevyempi. Myös ilmanvastusta on onnistuttu pienentämään. Vastuskerroin 0,30 edustaa kilpailijaryhmässään parasta tasoa.

Q5 on saanut kolmisen senttimetriä lisää pituutta, mutta leveys ja korkeus ovat säilyneet käytännössä ennallaan. Kokoeroa ei silmällä näe, mutta uusien rakenneratkaisujen avulla sisätiloja on onnistuttu hieman suurentamaan. Takamatkustajien jalkatila on kasvanut eniten.

Pituussuunnassa säädettävä takaistuin taittuu eteen kolmessa osassa (40/20/40), ja istuimen paikasta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee välillä 550–610 litraa. Lukemat ovat hyviä. Jos kaikki selkänojat taitetaan alas, syntyy satunnaista kuljetustarvetta varten tilaa pakettiautomaiset 1 550 litraa.

Sivusta katsoen profiili lähentelee erehdyttävästi jo kahdeksan vuotta sitten luotua muotoa. Nykyisillä omistajilla on asiaan tuskin huomauttamista. Säilyväthän heidän autonsa edelleen tuoreen näköisinä.

Aikaisemmin melko tasaiset kyljet ovat saaneet voimakkaammat muodot. Erityisesti silmään pistää ikkunoiden alapuolella oleva pitkä vaakasuuntainen taite.

Ajovalot ovat madaltuneet ja niitä ympäröivät led-huomiovalot muodostavat uudenlaisen kuvion, joka on ominainen pelkästään uudelle Q5:lle.

Ehkä näkyvin ulkoinen muutos on etusäleikössä, kun pystyrivoitus on kääntynyt vaakasuuntaiseksi. Myös takavalojen muodossa on hillitysti uutta ilmettä.

audi_q5_ajovalo_web

Ledihuomiovalot muodostavat omaperäisen kuvion.

JOS ULKOINEN muutos ei paljon hätkähdytäkään, kuljettajan paikalle istuessaan edellisen Q5:n omistaja tietää tulleensa täysin uuteen autoon. Tosin uuden A4:n omistajalle ympäristö on jo tuttu.

Joka tapauksessa tunnelma on urheilullinen ja tyylikäs. Mukavat etuistuimet antavat kunnollisen sivutuen. Istuin ja ohjauspyörä ovat monipuolisesti säädettävissä, ja mieleinen ajoasento löytyy taatusti. Etuistuimiin saa myös hierontatoiminnon.

Mittaristoksi saa muiden uusien Audien tapaan digitaalisen näytön. Kuljettaja voi valita kahdesta mittarinäkymästä mieleisensä. Toisessa varsinaiset mittarit ovat suuret, toisessa pienemmät. Jälkimmäinen vaihtoehto jättää enemmän tilaa muulle valittavalle informaatiolle, vaikkapa navigaattorin kartalle. Tämän lisäksi saatavilla on HUD-tuulilasinäyttö.

Sekä Apple- että Android–älypuhelimet voidaan yhdistää toimimaan auton näyttöjen kautta. Puhelimia voidaan ajon aikana myös ladata langattomasti.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta ollaan ajan hermolla, joskin moni varuste löytyy vasta lisävarustelistalta.

JOTTA ERILAISTEN elektronisten järjestelmien tulvassa totuus ei unohtuisi, autot on viime kädessä tehty ajettaviksi, eikä uusi Q5 tuota tässä suhteessa pettymystä. Koeajoreittiin kuului tasapuolisesti maantie- kaupunki- ja maastoajoa, ja voi vilpittömästi sanoa, että Q5 kulkee todella hienosti kaikissa olosuhteissa.

Vakiovarusteisessa Q5:ssä on tarjolla viisi eri ajotilaa. Ajotilan valinta vaikuttaa niin ohjaukseen kuin moottorin sekä vaihteiston toimintaan.

Lähtökohtana ovat ajotilat korostavat joko taloudellisuutta, mukavuutta tai urheilullisuutta. Lisäksi kuljettaja voi räätälöidä mieleisensä ajotilan säätämällä kaikkia toimintoja erikseen. Tehtävän voi jättää myös automatiikalle.

audi_q5_takavalo_web

Takavalot ovat aikaisempaa ilmeikkäämmät.

Audi Q5:een on lisävarusteena tarjolla mukautuva ilmajousitus, joka säätää automaattisesti iskunvaimennusta ja pitää maavaran ajotilanteeseen nähden jatkuvasti optimaalisena. Varuste oli kaikissa koeajetuissa autoissa ja se tuntui todella toimivalta.

Ilmajousitus tarjoaa kaksi ajotilaa lisää, toinen vaihtelevia heikkoja tieolosuhteita varten ja toinen varsinaiseen maastoajoon. Maastoajoa ajatellen autossa on myös alamäkihidastin.

KAIKKI SUOMEEN tuotavat Q5-mallit ovat dieselmoottorisia ja nelivetoisia. Valmistuksessa on kyllä myös bensiinimoottori, sekä etuvetoinen ja käsivaihteinen versio 2,0 TDI:stä 110 kW:n tehoisena.

Audin uusi Quattro Ultra -nelivetojärjestelmä ei ole jatkuva, vaan ottaa ennakoivasti nelivedon käyttöön silloin, kun siihen on tarvetta. Vetotavan vaihtuminen tapahtuu niin pehmeästi, että kuljettaja ei muutosta havaitse.

Auto toimii suurimman osan ajasta etuvetoisena, sillä käytännössä nelivetoa tarvitaan aika harvoin. Jatkuvasta nelivedosta luopumisen taustalla on ennen kaikkea polttoaineen säästö ja CO2-lukemien pienentäminen.

Suomi-malliston moottorivalikoimaan tulee kaksi nelisylinteristä 2,0-litraista dieselmoottoria sekä 3,0-litrainen V6 TDI. Kaksilitraisten yhteydessä on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Suurimman moottorin jatkeena on kahdeksanvaihteinen perinteisempi automaatti. Kumpikin vaihteisto toimi tutustumisajon aikana kuin ajatus. Vaihtamistapahtumaan ei liittynyt vähäisintäkään nykimistä.

Moottorit ovat periaatteessa tuttuja entuudestaan, mutta jatkokehitys on onnistunut. Samalla kun tehoa ja vääntöä on pystytty puristamaan lisää, polttoaineenkulutusta (ja päästöjä) on kyetty vähentämään. Kannattaa kuitenkin huomata, että auton kevenemisellä, voimansiirron kehittymisellä ja ilmanvastuksen pienenemisellä on myös oma osansa kulutuksen laskuun.

MILLÄ TAHANSA mittapuulla arvioituna uusi Audi Q5 on luokassaan erittäin hyvä auto. Se tulee Suomessa myyntiin alkuvuodesta. Hintoja ei tällä hetkellä ole vielä ilmoitettu, mutta olettaa sopii, että korotukset edelliseen mallisukupolveen verrattuna jäävät maltillisiksi. Siitä pitänevät huolen pienemmät CO2-arvot, jotka hillitsevät autoveroa. Myynti alkaa kaksilitraisilla. Myöhemmin on luvassa V6 TDI, eikä Suomen mallisto näillä näkymin siitä laajene.

TEKNIIKKAA

2,0 TFSI

2,0 TDI

3,0 TDI

Moottori

R4, bensiini, turbo

R4, diesel, turbo

V6, diesel, turbo

Iskutilavuus (cm3)

1 984

1 968

2 967

Teho (kW (hv)/r/min)

185 (252)/5 000

120 (163)/3 800

140 (190)/3 800

210 (286)/3 750

Vääntömomentti (Nm/r/min)

370/1 600-4 500

400/1 750-2 750

400/1 750-3 000

620/1 500-3 000

Voimansiirto

Vetotapa

neliveto

neliveto

neliveto

neliveto

Vaihteisto

A7

A7

A7

A8

Mitat ja massat

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,663 x 1,893 x 1,659

Akseliväli ja raideleveys (e/t) (m)

2,819 x 1,616/1,609

Omamassa (kg)

1 795

1 845

1 845

vahvistamatta

Perävaunumassa (kg)

750/2 400

750/2 400

750/2 400

Rengaskoko

varustuksesta riippuen 235/65 R17, 235/60 R18 tai 235/55 R19 tai 255/45 R20

Suoritusarvot

Huippunopeus (km/h)

237

211

218

vahvistamatta

Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)

6,3

8,9

7,9

EU-kulutus /kaup./maantie/yhd.) (l/100 km)

8,3/5,9/6,8

5,3/4,7/4,9

5,3/4,7/4,9

CO2-päästö (g/km)

154

129

129

HINTA (€)

ei tuoda Suomeen

vahvistamatt

 

HYVÄÄ

  • ajettavuus kaikissa olosuhteissa

  • ulkonäkömuutoksen maltillisuus

HUONOA

  • ilmajousitus ei ole vakiovaruste

  • ulkonäkömuutoksen maltillisuus