Seitsenpaikkaisena Hyundai Santa Fen tavaratilan pohjan alta nousee kolmannen rivin kaksi istuinta. Käynti lisäpaikoille on kuitenkin sen verran hankalaa, että aivan pikkubussiksi autoa ei voi suositella.

Varustelua on parannettu, ja varustelistalta löytyy muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, älykäs vakionopeudensäädin ja kamerajärjestelmä, joka näyttää koko auton ympäristön. Myös kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmät ovat mukana.

Kojelaudan keskellä on kookas näyttö. Monitoimiohjauspyörä on Hyundaille jo totutusti lämmitettävä.

Etu- ja takajousitus vaikuttavat eriparisilta, sillä jo tyhjänä perä heijaa saaden aikaan nyökkimistä. Kuorman myötä ilmiö vielä voimistuu. Muuten ajettavuus on kunnossa ja kookkaassa turbodieselissä on riittävästi voimaa kuljettamaan suurta auto ripeästi.

Automaattivaihteisto toimii hyvin ja tekee ajosta vaivatonta. Toki tämä, auton koko ja nelivetoisuus näkyvät myös kulutuksessa.

Valoja emme mitanneet, mutta pimeällä havaitsimme, että kun lähivalot on suunnattu oikein, erillisten kaukovalojen suuntaus nousee liian ylös ja siten niiden teho jää heikoksi.

HYUNDAI Santa Fe on kookas ja hyvin varusteltu auto, mikä näkyy myös hinnassa. Jos tyytyy parasta tasoa edustavan Premium-version sijaan perusvarusteltuun Comfortiin, säästää 11 000 euroa.

HYVÄÄ

  • kuljetuskyky

  • varustelu

HUONOA

  • jousituksen nyökkiminen

  • kaukovalot