HYVÄÄ

  • maavaran säätö

  • ajettavuus

HUONOA

  • maavaraa voisi olla lisääkin

Audi on tehnyt hyvää tiliä Allroad-versioillaan, samoin kuin Volvo Cross Country -malleillaan. Monet asiakkaat kokevat ne sopivaksi yhdistelmäksi perinteistä farmariautoa ja katumaasturia. Tiloista ei tarvitse tinkiä, mutta etenemiskyky riittää mökkiteille, auraamattomille kaduille tai vaikka perävaunun vetoon.

Nyt myös Mercedes-Benz tulee ensi kertaa tälle markkinalle. BMW:täkin odotellaan, sillä huhuja on kuultu.

ALL-TERRAIN POHJAUTUU uuteen E-sarjan farmariin ja on sitä 29 millimetriä korkeampi. Milleistä 14 johtuu isommista pyöristä ja 15 vakiovarusteisen ilmajousituksen korkeammasta perusasetuksesta.

Ajotilavalintakytkimeen kuuluu viideskin asento: All-Terrain. Tällöin kori nousee 20 millimetriä korkeammalle alle 35 km/h:n ajonopeuksissa. Myös ajonvakautuksen ja luistonhallinnan säädöt muuttuvat sallivammiksi.

Katkaisimesta jousituksen saa 35 milliä perustasoa korkeammalle. Silti maavaraa on enimmilläänkin vain 156 milliä ja matalimmillaan vähemmän kuin monilla henkilöautoilla eli 121 milliä. Toisaalta All-Terrain viihtynee enimmäkseen kestopäällysteillä ja isoilla nopeuksilla, ja mataluus pienentää ilmanvastusta.

JATKUVA NELIVETO jakaa voimansa suhteessa 45:55 eteen ja taakse. Nyt voimanjakoyksikkö on siirretty erilliseksi osaksi vaihteiston perään. Näin on pienennetty häviöitä ja painoa sekä saatu voitelu optimoitua.

Ensimmäisenä versiona myyntiin tulee 220 d. Kesällä seuraa kuusisylinterinen 350 d, mutta esimerkiksi AMG-versiota ei vielä vahvistettu.

Aivan tiettömään maastoon ei All-Terrainilla tietysti ole asiaa, mutta metsäautotietä se etenee varman oloisesti, kunhan muistaa maavaran asettamat rajoitukset. Maantiellä meno on vakaata ja vakuuttavaa. Ilmajousitus nielee kuopat tyylikkäästi.

Kaksilitraisen dieselin ominaisuuksia kehuimme jo vertailutestissä (TM 1/17, sivu 10). Sen talouden ja suorituskyvyn suhde on erinomainen. Automaattivaihteisto lienee tämän hetken paras, ja se hallitsee myös erikoisemmat ajotilanteet.

ULKOILOMAHENKINEN ILME syntyy kilpailijoistakin tutuilla keinoilla. Etusäleikkö noudattelee Mercedeksen katumaastureissa käytettyä tyyliä, lokasuojien reunukset ovat tumman harmaat, samoin puskureiden alaosa. Varsinaisia alustasuojia ei vakiovarusteisiin kuulu. Vanteet ovat 19- tai 20-tuumaiset, ja muotoilu on All-Terrainille ominainen.

Mukana on luonnollisesti kaikki E-sarjaan kuuluva turva- ja muu varustelu. Valtavasti tavaraa jää vielä lisävarustelistalle, ja osa optioista on hintavia.

ALL-TERRAIN ON tasokas kiinnityspiste suksiboksille, maastopyörätelineelle tai venetrailerille. Suomeen uutuus saadaan vasta lähempänä vappua, eikä hinnoistakaan vielä ole varmuutta. Ero vastaavaan nelivetoiseen ja ilmajousitettuun farmariin lienee muutamia tuhansia euroja