Balenon akseliväli on kaksi senttiä pidempi kuin muutoin selvästi kookkaammassa Vitara-katumaasturimallissa.

Sisäilme on tuttua Suzukia. GLX-tason hyvänkokoinen keskinäyttö ja monet hallintalaitteet ovat yhteisiä SX4:n ja Vitaran kanssa. Kaikki toimii hyvin ja loogisesti, eikä ohjekirjaan tarvitse heti tarttua.

suzuki-baleno-ohjaamo

Muovisen oloinen ohjaamo tarjoaa väljät tilat. Ilme ja käytettävyys ovat tuttuja muista Suzukeista.

Kuljettajan paikalta näkee hyvin ulos. Istuin on todella neutraalisti muotoiltu, eikä tukea sivusuunnassa ole juuri tarjolla. Myös reisituki on hiukan vajaa, mutta istuin on pehmeä. Kojelauta ja oviverhoilut ovat pääosin huokean oloista muovia.

suzuki-baleno-napit

Automaattijarrutuksen, ajovalojen korkeussäädön ja ajonvakautuksen napit ovat piilotettu kuljettajan vasemman polven eteen kojelaudan alaosaan.

AJOSSA KULJETTAJAN huomio kiinnittyy väistämättä ensimmäiseksi ohjaukseen. Ohjaustunto on aivan kateissa, eikä ohjaus palauta lainkaan. Suoraan ajossa auton suunta on pääteltävä katseella. Kaarteiden jälkeen ohjauspyörä on käännettävä itse suoraan, muuten auto jää kaartamaan.

Onneksi jousitus on merkittävästi onnistuneempi. Vaikka maavaraa on valmistajan mukaan vain 12 senttiä, niin pienten korin ylitysten ja asiallisesti toimivan jousituksen ansiosta Baleno menee vaivattomasti pomppuisemmillakin reiteillä.

suzuki-baleno-takaistuin

Takaistuintilat ovat ulkomittoihin nähden poikkeuksellisen väljät, ja matkustusmukavuutta parantaa hyvä näkyvyys ulos.

PERUSRAKENTEEN EDUT paljastuvat viimeistään takaistuimella, jossa on poikkeuksellisen hyvin tilaa pituussuunnassa auton alle neljän metrin kokonaispituus huomioon ottaen. Ainoastaan pääntila aikuisella on hilkulla, mutta normaalikokoiselle kuitenkin riittävä.

Itse istuin on hyvin tasainen, joten myös keskellä on mahdollista istua. Takaosaston käytettävyyttä lisäävät hyvät isofix-kiinnikkeet, ja matkustusmukavuutta parantaa hyvä näkyvyys ulos.

Tavaratila on muodoltaan syvä ruuma, jossa on liikuteltava välipohja. Tilavuudeksi ilmoitetaan 355 litraa hattuhyllyn alle mitattuna ilman välipohjaa. Tavaratilassa ei ole lainkaan kuormansidontapisteitä, mutta pyöränkoteloiden takana on pienet lokerot.

suzuki-baleno-tavaratila

Tavaratila on asiallisen kokoinen, mutta nostokynnys on melko korkea. Selkänojat taittuvat alas kahdessa erilevyisessä osassa.

LITRAINEN BOOSTERJET-MOOTTORI sopii Balenoon mainiosti. Turboahdetussa suorasuihkutusmoottorissa on riittävästi potkua tekemään ajosta vaivatonta. Moottorin puolesta kuudes vaihde tuntuisi luontevalta maantieajossa ja etenkin moottoritiellä.

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto on 1,2-litrainen vapaasti hengittävä kevythybridi. Siinä kuljettajan istuimen alla on pieni litiumioniakku, johon varastoidaan jarrutuksissa energiaa ja autetaan moottoria tarvittaessa ja etenkin liikkeellelähdöissä.

Sähkömoottori on moottorin jakopään yhteydessä, ja se pyörittää suoraan kampiakselia oman hihnan välityksellä. Näin ollen moottori myös käynnistetään hihnan välityksellä, jolloin käynnistystapahtuma on perinteistä hammaskosketusta hiljaisempi. Käynnistämiseen käytetään tavanomaista akkua.

suzuki-baleno-moottori

Yksilitrainen moottori täyttää konehuoneen yllättävän tehokkaasti. Kotelointi on jätetty nykymittapuun mukaan varsin vähäiseksi.

Lisäksi valikoimassa on tavallinen 1,2-litrainen versio, jolloin valittavissa on käsivaihteiston lisäksi CVT-automaatti. Koeajettuun 1,0-litraiseen saa vaihtoehtoisesti kuusivaihteisen automaattivaihteiston.

SUZUKI BALENO on hieman vanhanaikainen mutta selkeä perusauto, jossa on todennäköisesti kokoluokan väljimmät sisätilat. Valitettavasti huono ohjaus pilaa kokonaisuuden. Maahantuoja ei ole vielä tehnyt päätöstä, tuodaanko Balenoa Suomeen. Euroopassa Balenon perusversio on noin kolmanneksen edullisempi kuin Vitara, joten Suomessa se asettuisi hintaryhmään, jossa tarjontaa on paljon ja kilpailu kovaa. Siinä Balenon paras valttikortti tilojen lisäksi olisi hyvä varustelu.

suzuki-baleno-takaa

Nouseva kylkilinja ja korkea perä tarjoavat mahdollisuuden reiluun tavaratilaan.

HYVÄÄ

  • sisätilat

  • pirteä moottori

HUONOA

  • ohjaustunto

  • Suomeen tulo epävarmaa