Tekniikan Maailman tämänvuotisessa Talviauto 2017 -talvivertailussa sekä Audi Q2 1,4 TFSI että Volvo S90 D3 saivat klo arvosanan 9,1 ja viisi lumikidettä. Kolmossijalle nousi Mercedes-Benz E 220 d A arvosanalla 8,8.

Viime vuonna TM talvivertailu keskittyi nelivetoisiin autouutuuksiin. Nyt oli vuorossa jälleen perinteinen lähestyminen aiheeseen, kun mukaan hyväksyttiin ainoastaan kaksivetoisia autoja.

Neliveto on monen autoilijan haaveena, mutta suurin osa autoista kuitenkin myydään etu- tai takavetoisina, ja useimpien suomalaisten on joka tapauksessa selviydyttävä ajoistaan ympäri vuoden ilman nelivetoa.

16 osanottajaa

Kaikkiaan vertailuun pääsi mukaan 16 autoa, joista pääosa oli viime vuoden uutuuksia. Niiden lisäksi myös kolme tärkeää, viime vuonna sivuun jäänyttä uutuutta päätettiin ottaa mukaan: Honda HR-V, Jaguar XE ja hallitseva Vuoden Auto Opel Astra. Uutuuksista pois joutuivat jäämään BMW:n uusi 5-sarja sekä Škoda Kodiaq, joita ei vielä vertailua tehtäessä ollut saatavana kaksivetoisina versioina.

Audi Q2 1,4 TFSI S tronic

Volvo S90 D3 A

Volvo S90 D3 A

Mukaan pyrittiin saamaan suosituimmat moottori-, vaihteisto- ja varusteversiot. Vertailuryhmässä oli 10 bensiinikäyttöistä autoa, 3 bensiinihybridiä ja 3 dieselkäyttöistä autoa. Etuvetoisia oli 13, takavetoisia 3, ja automaattivaihteisto oli 10 autossa. Autojen hintahaarukka asettui noin 20 000:n ja 60 000 euron välille.

Kylmäkulutus ja kylmäpäästöt jälleen testiohjelmassa

Vertailun eri osa-alueet noudattelivat perinteistä talvivertailun kaavaa. Paremmuusjärjestyksen löytäminen yhdeksän eri arvostelualueen ja 28 eri ominaisuuden välillä vaati tuhansia mittauksia ja noin 32 000 ajokilometriä. Suurimmat painoarvot saivat Lämmityslaite (20 %) ja Hallittavuus (15 %). Muut alueet ovat Talviajo maantiellä, Jarrut, Etenemiskyky, Kylmäkulutus, Kylmäpäästöt, Valot ja näkeminen (kaikki 10 %) ja Sähkölämmittimet (5 %). Myös Talvivarusteet ja Käytettävyys arvioitiin, mutta ne eivät vaikuttaneet loppuarvosanaan.

Viime vuonna kylmäkulutusta ja -päästöjä ei mitattu, koska Suomessa ei ole nelivetoautoille soveltuvaa päästö- ja kulutusmittauksiin soveltuvaa laboratoriota, mutta nyt nuo osa-alueet olivat jälleen mukana. Päästöissäkin on edelleen isoja eroja, mutta virallisten rajojen ylityksiä ei nähty.

Kylmäkulutus arvosteltiin hyötysuhteen perusteella, sillä näin erikokoisia autoja ja moottoreita on mahdollista parhaiten verrata keskenään. Kylmänä paraskin vertailuauto kykeni käyttämään vain alle 9 prosenttia polttoaineen energiasta auton liikuttamiseen.

Vertailun käytännön kokeita tehtiin sekä Etelä-Suomessa että Ivalon alueen testiradoilla ja maanteillä. Testaus kesti kaikkiaan runsaan kuukauden, sillä ensimmäiset autot saapuivat TM:n autolaboratorioon jo ennen joulua ja ne palautettiin tammikuun lopulla.

Uutena kokeena automaattinen hätäjarrutus

Useimmat uudet autot on varustettu kameran ja/tai tutkan avulla toimivalla automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä (AEB). Päätimme testata niiden toimivuutta talvisissa olosuhteissa. Tätä varten TM rakensi seisovaa autoa simuloivan pehmustetun esteen.

Useimmissa autoissa AEB-järjestelmät toimivat odotetusti, mutta pieniä yllätyksiäkin tuli. Esimerkiksi VW-konsernin autoissa (Audi, Seat, VW) järjestelmä ei tuntunut toimivan lainkaan, kunnes selvisi, että se on ohjelmoitu toimimaan ainoastaan navigaattorin karttaan sisältyvällä tiealueella, ei testiradoilla.

Hätäjarrutustoimintoa ei vielä arvosteltu, mutta TM aikoo ottaa AEB-kokeen pysyvään testiohjelmaan.

Surkeiden talviautojen aika on ohi

Nykyään ei löydy enää kovin huonoja talviautoja vaan edullisellakin autolla pärjää kohtalaisesti. Ääriolosuhteissa erot kuitenkin korostuvat, ja autonvalmistajien paneutuminen – tai sen puute – talvitestaukseen paljastuu. Jos esimerkiksi auton ohjaus on tunnoton, liukas tie ja pehmeärunkoiset talvirenkaat yleensä vain korostavat ominaisuutta. Sama pätee esimerkiksi ajonvakautuksen toimintaan, jarrutuntoon tai kosketusnäyttöjen toimintaan.

Huomionarvoista on myös takavetoisten autojen hyvä menestys. Edistyneen elektroniikan avulla ne ovat etenemiskyvyltään useinkin jo samalla tasolla kuin etuvetoiset.

TM Talviautot 2017 ovat Audi Q2 ja Volvo S90

 Kun pisteet laskettiin yhteen, paljastui, että TM Talviauto 2017 -arvonimi jaetaan tällä kertaa kahdelle autolle. Ykköstilalle nousivat Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic ja Volvo S90 D3 Business A erinomaisella yleisarvosanalla 9,1. Kummallekaan merkille menestys TM talvivertailussa ei ole harvinaista, sillä Audi vei voiton viime vuonna ja Volvo on voittanut TM Talviauto -palkinnon jo kolmasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kolmanneksi tuli paras takavetoinen Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line arvosanalla 8,8, jota seurasivat Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG ja Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style arvosanoin 8,7 ja 8,6.

Vertailu julkaistaan TM:n numerossa 4/2017. Koko vertailun voit lukea digilehdestä.

Tekniikan Maailman Talvivertailuun 2017 osallistuneet autot:

  • Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel A Super
  • Audi Q2 Business 1,4 TFSI Stronic
  • Citroën C3 Puretech 110 Shine
  • Ford Ecosport 1,0 Ecoboost Titanium
  • Honda HR-V 1,5 Executive
  • Hyundai Ioniq Hybrid DCT Style
  • Jaguar XE E-Performance Pure Plus A
  • Kia Niro 1,6 GDI Hybrid EX Premium Pack
  • Mercedes-Benz E 220 d A Premium Business AMG-line
  • Opel Astra Sports Tourer 1,4 T Innovation
  • Peugeot 3008 Puretech 130 Allure
  • Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose
  • Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG Style
  • Toyota C-HR Hybrid Active
  • Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI ACT DSG
  • Volvo S90 D3 Business A

Edellisten vuosien TM Talviautot:

2016       Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic

2015:      Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

2014:      BMW 318d GT A

2013:      Volvo V40 D2

2012:      Mercedes-Benz B 180 BE

2011:      Volvo S60 D3

2010:      Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius

2009:      Škoda Superb 1,8 TSI

2008:      Volvo V70 2,0D

2007:      Cadillac BLS 2,0T A

2006:      Hyundai Sonata 2,4 GLS

2005:      Volkswagen Golf 1,6 FSI