Vaikka markkinoille on tuotu ominaisuuksiltaan entistä parempia autoja, monessa automallissa esiintyy silti edelleen kiusallisia vikoja ja puutteita. Varsinkin tuotannon alkuvaiheessa saattaa uusissa automalleissa esiintyä vikoja, joita saadaan korjattua myöhemmin jo tuotantovaiheessa.


KATSO AUTOJEN KOKOLUOKITTAISET VIKA-ALTTIUSTAULUKOT DIGILEHDESTÄ >>

OSALLISTU UUSIEN AUTOJEN VIKOJA SELVITTÄVÄÄN TUTKIMUKSEEN >>


Uuden auton ostajan näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää, miten näitä vikoja hoidetaan kuntoon. Jotkut merkkikorjaamot toteavat kylmästi, että kyseessä on vaikeasti korjattava tyyppivika. Toiset merkkikorjaamot taas tarjoavat korjauksen ajaksi veloituksetta sijaisauton ja tekevät kaikkensa, että auto todella saadaan kerralla kuntoon.

Suurin osa autonomistajista suhtautuu alkuongelmiin rauhallisesti, sillä harva haluaa myöntää tehneensä huonon ostoksen. Vaikka uuden auton takuu on Suomessa vähintään kaksi vuotta, odottavat auton käyttäjät että ongelmat hoidetaan kuntoon mahdollisimman nopeasti. Ylimääräisen korjaamokäynnin järjestäminen on joka tapauksessa aikavievää ja epämieluisaa.

Löytyykö luotettavia tietoja?

TNS Gallup kerää vuosittain erilaisia tietoja uusien autojen ostajista lähinnä maahantuojia varten. Auto on sen verran kiinnostava tuote, että lähes puolet kyselyn saaneista vastaa kymmeniin kysymyksiin koskien esimerkiksi auton valintaperusteita, asiakastyytyväisyyttä ja rahoitusta.

Kolmen viime vuoden aikana kerätty aineisto pohjautuu 16 055 uuden auton käyttäjän vastauksiin. Mukana on sekä yksityisiä omistajia että autoedun saajia. Haastatteluhetkellä auto oli 4-11 kuukautta vanha.

Aineistosta löytyy 75 automallia, joista on saatu vähintään 100 vastausta. Näin suurta vastausmäärää voidaan pitää luotettavuusmielessä hyvänä. TM julkaisee nyt ensimmäisenä lehtenä Suomessa tietoja eri automallien vika-alttiudesta kokoluokittain.

Missä malleissa eniten vikoja?

Keskimäärin joka viidennessä uudessa autossa on vikoja tai puutteita. Vikatiheys vaihtelee kuitenkin automalleittain. On malleja, joissa joka kolmannessa on jonkinlaisia vikoja tai puutteita, ja sellaisia, jotka ovat lähes viattomia.

Suurin osa vioista saadaan korjattua kohtuullisessa ajassa uuden auton luovutuksen jälkeen. Keskimäärin kuusi prosenttia uuden auton ostajista vastasi kuitenkin, ettei vikoja ole saatu korjattua tyydyttävällä tavalla.

Alemman keskiluokan uusissa autoissa on eniten vikoja tai puutteita seuraavissa malleissa: Mitsubishi Outlander, Honda CR-V, Nissan Qashqai, Škoda Yeti ja Volkswagen Tiguan. Kaikki siis katumaastureita, jotka ovat olleet jo monta vuotta markkinoilla.

Myös ylemmästä keskiluokasta löytyy malleja, joissa on paljon vikoja. Tähän joukkoon kuuluvat Ford Mondeo, Opel Insignia, Subaru Legacy ja Volkswagen Passat. On yllättävää, että monessa premium-autossa (kuten Audi A4/A5, BMW 3/4-sarja ja Volvo S60/V60) on keskimääräistä enemmän harmillisia vikoja tai puutteita. Suurin osa tämän luokan autojen ongelmista on kuitenkin saatu korjaamokäyntien myötä hoidettua.

Pikkuautojen ja isojen autojen vikatiheydet on melko keskinkertaisia ilman erityisen vika-alttiita malleja.

Huomionarvoista on, että uusissa ranskalaisissa autoissa ei ole nykyään enemmän vikoja kuin muissa autoissa keskimäärin. Saksalaisten ja japanilaisten merkkien osalta löytyy taas sekä vikaherkkiä että vähävikaisia malleja.

Missä malleissa vähiten vikoja?

Vähävikaisia malleja löytyy kaikista kokoluokista. Pikkuautojen luokassa on viisi mallia, joiden vikatiheys on alle 15 prosenttia: Kia Rio, Hyundai i20, Peugeot 208, Renault Captur ja Škoda Fabia.Alemmassa keskiluokassa vähävikaisten joukkoon kuuluvat Audi A3, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Sportage, Mercedes-Benz A-sarja, Toyota Verso ja VW Golf Sportsvan/Plus. Ylemmissä luokissa vain Audi Q5 -katumaasturin ja Volvo V70/S80:n vikatiheys alittaa 15 prosenttia.

Vikatiheys saman merkin eri malleissa vaihtelee yllättävän paljon. Suurimmat erot löytyvät Fordin ja Nissanin eri malleista. Pienimmät erot taas Hyundain, Kian ja Toyotan malleista.

Keskimäärin 80 prosenttia uuden auton ostajista saa nauttia viattomasta autosta ainakin ensimmäisen vuoden ajan. Todennäköisyys, että saa vähävikaisen uuden auton on tietenkin suurempi, mikäli valitsee mallin, jonka vikatiheys on tutkitusti keskimääräistä pienempi.

On hyvä kuitenkin muistaa, että vaikka ostaisikin tilastollisesti vähävikaisen mallin, voi ostetussa autossa silti olla vikoja.

Tyytyväisyys autoon

Uuden auton ostajat ovat yleensä aika tyytyväisiä juuri hankkimaansa autoon. Vaikka olisikin syytä olla tyytymätön, ei sitä hevin tunnusteta.

Merkin myynti- ja huoltopalveluilla sekä auton ominaisuuksilla on huomattava merkitys. Ratkaisevaa on kuitenkin, miten hyvin käyttäjän oma kokemus autosta vastaa odotuksia. Mikäli odotustaso ylitetään, on käyttäjä tyytyväinen – muuten hän pettyy helposti. Esimerkiksi premium-auton käyttäjillä on korkeat odotukset auton laadun ja palvelun suhteen, mutta monessa mallissa on kuitenkin harmillisia vikoja.

Melko hyvä kuva tyytyväisyydestä saadaan kysymällä: ”Suosittelisitteko varmasti ostamaanne autoa ystäville, sukulaisille tai tuttaville.” Uuden auton käyttäjistä keskimäärin 36 prosenttia vastasi voivansa suositella autoaan varauksetta muille. Vaihteluväli on kuitenkin todella suuri (15–53 %) käyttäjän oman auton merkistä ja mallista riippuen.

Tyytyväiset ja tyytymättömät

Suurin suositteluhalukkuus löytyy Mercedes-Benzin käyttäjien keskuudesta. Muiden premium-merkkien (Audi, BMW ja Volvo) käyttäjien suositteluhalukkuus on keskimääräistä suurempi. Avensis-käyttäjiä lukuun ottamatta kaikkien Toyota-mallien käyttäjien suositteluhalukkuus on myös keskimääräistä suurempi

Tutkituista autoista Mitsubishi Outlanderissa on eniten vikoja, joten ei ole ihme, että käyttäjien suositteluhalukkuus on kaikkein pienin. Nissan Qashqain suuri vikatiheys heijastunee myös käyttäjien pienehköön suositteluhalukkuuteen.

Pieni suositteluhalukkuus voi myös johtua esimerkiksi mallin tuoteominaisuuksista, jälleenmyyntiarvosta tai myynti- ja huoltopalveluista.

Vaikka kaikkien tutkittujen Hyundai-mallien vikatiheys on alle keskitason, on käyttäjien suositteluhalukkuus silti pienehkö. Sama pätee myös seuraaviin malleihin: Opel Mokka, Peugeot 208 ja Renault Captur.

Vaikka autossa on voimassa tehdastakuu eikä vikojen korjaamiseen kulu suoranaisesti rahaa, vikojen ilmeneminen, yhteydenotto korjaamoon, auton vienti ja nouto ja kaikki siihen liittyvä syövät uuden auton ostajan aikaa, hermoja ja luottamusta tuotteeseen. Tilanne saattaa parantua saman merkin sisällä, pelkkää mallia vaihtamalla. Jos kuitenkin myös myynnin tai huollon palvelussa on huomautettavaa, merkkiuskollisuudelle on vähän perusteita.


OSALLISTU VIKOJEN SELVITTELYYN

TNS Gallupin keräämässä aineistossa ei valitettavasti ole tietoja siitä, minkälaisista vioista tai puutteista on kyse. Koska autonkäyttäjän mielestä jokainen vika on liikaa, haluamme selvittää minkä tyyppisiä vikoja uusissa autoissa on nykyään. Toivomme, että mahdollisimman moni uuden auton viimeisen kolmen aikana ostanut vastaisi kyselyymme ja kertoisi minkälaisia vikoja omassa autossa on ollut ensimmäisen käyttövuoden aikana. Julkaisemme ensi vuoden alkupuolella tiedot niistä malleista, joista olemme saaneet vähintään 20 vastausta.

Olemme kiinnostuneet erityisesti näistä automalleista:
Ford Mondeo
Honda CR-V
Nissan Qashqai
Škoda Yeti
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Passat

UUSIEN AUTOJEN VIKATUTKIMUS

Haluamme selvittää, minkä tyyppisiä vikoja uusissa autoissa on nykyään. Oletko kolmen viime vuoden aikana ostanut uuden auton, jossa on ollut ongelmia/puutteita? Julkaisemme ensi vuoden alkupuolella tiedot niistä automalleista, joista olemme saaneet vähintään 20 vastausta.
  • Valitse alasvetovalikosta