Autonäyttelyiden odotetuimmat ja puhutuimmat helmet löytyvät usein urheiluautovalmistajien osastoilta. Tavallisia autoja nopeampien GTI-mallien, urheiluautojen ja todellisten superautojen välit ovat hämärtyneet, mutta Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin edelleen kiinnostavia malleja jokaiseen kategoriaan.

Kokosimme kaikki Frankfurtin autonäyttelyn ripeämmät uutuusmallit samaa galleriaan. Osa on esitelty laajemmin VW-konsernin ennakkotilaisuuden yhteydessä.


Bentley Continental GT

⬛ Bentley Continental GT on täysin uusiutunut. Perusrakenne on tunnukseltaan MSB, joka löytyy myös Porsche Panamerasta. Kuusilitrainen W12-moottori tuottaa tehoa 467 kilowattia, joten yli 2 200 -kiloinen auto kiihtyy 100 km/h nopeuteen 3,7 sekunnissa ja kerää huippunopeutta 333 km/h. Uutta on myös kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.


BMW Alpina

⬛ Alpina on pistänyt uuden M5:n lukemat vielä piirun verran paremmaksi. Tässä BMW Alpinan B5 Biturbo -tehofarkussa on tehoa 447 kW (608 hv) ja vääntöä 800 Nm. Kiihdytys 0-100 km/h onnistuu 3,5 sekunnissa, joka lähentelee jo perinteisten superautojen lukemia.


BMW Z4 Concept

⬛ Z4 Concept ennakoi varsin todentuntuisesti tuotantomallia, joka saadaan markkinoille jo ensi vuonna. Muotoilussa on kunnioitettu vanhan mallin mittasuhteita eli siinä on pitkä akseliväli ja lyhyt peränylitys. Z4 Conceptissa on viitteitä myös Z8:sta esimerkiksi etuvalojen osalta. Auto on tehty yhteistyönä Toyotan kanssa, joten yhtä vauhdikas malli on luvassa pian myös Japanista.


BMW M5

⬛ M5 jatkaa BMW:n perinnettä rakentaa susi lampaan vaatteisiin. Moottorina on 4,4-litrainen kaksoisahdettu V8, josta revitään tehoa 441 kW (600 hv). Uutuutena M5:ssa on nyt xDrive-neliveto, jonka voi kytkeä kolmeen asentoon. Perusnelivedon lisäksi siitä löytyy Sport-asetus sekä mahdollisuus kytkeä auto takavetoiseksi.


Bugatti Chiron

⬛ VW-konsernin nopein, tehokkain ja eksklusiivisin merkki on Bugatti. Viiteensataan autoon rajatusta Chiron-mallin tuotannosta 300 on jo myyty. Luku 42 viittaa uuteen ennätykseen, jossa Juan Pablo Montoyan ajamana Chiron kiihtyi 0-400 km/h ja jarrutti taas pysähdyksiin 41,96 sekunnissa.


Ferrari Portofino

⬛ Ferrari Portofino on 2+2-paikkainen, kovakattoinen avoauto, joka korvaa mallistossa California T:n. Koria on kevennetty ja jäykkyyttä kasvatettu parempia ajo-ominaisuuksia silmälläpitäen. Portofinossa on siirrytty käyttämään täysin sähköistä ohjaustehostinta, ja sähköisesti ohjattu takatasauspyörästö on jo kolmatta sukupolvea. Voimanlähteenä on 3,9-litrainen kahdella turbolla ahdettu V8-moottori, joka kiihdyttää auton sataseen 3,5 sekunnissa.


Ford Fiesta ST

⬛ Fiestan uusi sporttinen ST-versio heittää kovan haasteen pikkuautojen GTI-luokkaan. Uudessa ST:ssä 1,6-litrainen moottori on korvattu 1,5-litraisella, jonka teho on sopivasti sama 147 kilowattia kuin VW Polo GTI:ssä. Voimat riittävät kiihdyttämään pikkusportin 0-100 km/h 6,7 sekunnissa. Fiesta ST saadaan myyntiin ensi vuoden puolella.


Ford Mustang

⬛ Ford Mustangia on päivitetty moottorin ja myös muun tekniikan osalta. Uusi Mustang on ollut myös Euroopassa menestys, sillä mallia on myyty yli 30 000 kappaletta vuoden 2015 esittelyn jälkeen. Tärkeimmät uudistukset ovat 5,0-litrainen 331 kilowatin (450 hv) V8-moottori ja 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Sama automaatti tulee tarjolle myös 2,3-litraisen Ecoboost-moottorin yhteyteen. Ajettavuutta on parannettu uudella mukautuvalla MagneRide-iskunvaimennuksella.


Hyundai i30 N

⬛ Hyundai i30 N on ensimmäinen korealaismerkin N-sarjan auto. Hyundain urheilullisten autojen N-merkintä viittaa Korean Namyangiin ja tietysti Saksan Nürburgringiin. Olemukseen on saatu urheilullisuutta uusilla ilmanohjaimilla ja madaltamalla alustaa.

Voimaa autossa on myös reippaasti: 184 kW (250 hv). Suorituskyvystä vastaa turboahdettu 2,0-litrainen bensiinimoottori. Huippunopeus on 250 km/h ja 0-100 km/h kiihdytys sujuu 6,7 sekunnissa. Jos nämä arvot eivät riitä, niin ei hätää, sillä tarjolla on Performance-paketti, jolla tehot nousevat 202 kilowattiin (275 hv).

Suomeen i30 N -mallia saapuu mallia rajoitettu erä, jonka myynti alkaa marraskuussa.


Lamborghini Aventador S Roadster

⬛ Lamborghini Aventadorin S-version (V12, 544 kW) saa nyt myös avokattoisena roadsterina. Kaikkia varmasti kiinnostava CO2-päästö on 394 g/km. Huippunopeudeksi kerrotaan 350 km/h.


Maserati Ghibli

⬛ Maserati Ghiblin uudistettu versio paljastettiin elokuussa. Eniten auto on muuttunut ulkoisesti uusien puskurien ja ilmanohjaimien vuoksi, joilla on ensi sijassa pyritty parantamaan aerodynamiikkaa. Sähköisen ohjaustehostuksen myötä autoon on saatu liuta uusia ajoa helpottavia ominaisuuksia. Ferrarilta peräisin oleva 3,0-litrainen V6-moottori on saanut 15 kW lisää tehoa, jota on nyt 316 kW.


Mercedes S-SARJAN Coupé ja CabrioLET

⬛ S-sarjan uudistumisen jälkeen on Coupé- ja avomallien vuoro. Niihin tulevat S-sarjan tavoin tarjolle kaikki uudet varusteet ja avustinjärjestelmät. Coupé on tarjolla S 450, S 560, AMG 63 ja AMG 65 -versioina. Cabrio-mallisto on pykälää suppeampi, ja se alkaa S 560:llä ja molemmilla AMG-malleilla.


Mini JCW GP Concept

⬛ Mini juhlistaa Monte Carlo -rallin voittoa 50 vuoden takaa nopean oloisella koemallilla. Merkki jatkaa sillä myös GP-versioiden perinnettä, joka sai alkunsa John Cooper Works GP Kit:stä Cooper S-malliin vuonna 2006. Myöhemmin seurasi Mini John Cooper Works GP -malli vuonna 2012. Molempia valmistettiin 2 000 kappaleen erä.

Miniä koristavat aggressiiviset kilpa-automaiset spoilerit ja ilmanohjaimet. Myös sisältä auto on karu, sillä takapenkki puuttuu ja matkustajia suojaavat turvakaaret.


Porsche 911 GT2 RS

⬛ Kun katulaillinen Porsche 911 viedään äärimmilleen, on tuloksena GT2 RS. Se on kaikkien aikojen tehokkain 911: tuplaturbobokserissa on voimaa 515 kW eli 700 hv. Takasiipi ja ilmanottoaukot ovat jättimäisiä. Paino jää takavedon sekä runsaan hiilikuidun ja kevytmetallien käytön ansiosta 1 470 kiloon. Weissach-paketilla saa tuosta viilattua vielä 30 kg, kun esimerkiksi katto ja kallistuksenvaimentimet vaihdetaan hiilikuituisiin ja vanteiden materiaali magnesiumiin.

Suoritusarvot eivät jätä paljon varaa jossitteluun: 2,8 sekuntia ja 340 km/h.


Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

⬛ Porsche Panameran lataushybridi jakaa yhteistä tekniikkaa 918 Spyder -superauton kanssa ja on malliston tehokkain versio. Voimalinja koostuu 404-kilowattisesta V8-bensiinimoottorista ja 100 kilowatin sähkömoottorista. Yhdistetty suorituskyky on huikea, sillä kiihdytys 0-100 km/h hoituu 3,4 sekunnissa. Akuissa riittää sähköä 50 kilometrin ajomatkaan pelkällä sähkömoottorilla.


Renault Megane R.S.

⬛ Meganen jo kolmas R.S.-versio on varsin vakuuttava. 1,8-litraisesta ahdetusta bensiinimoottorista otetaan 205 kilowattia ja myöhemmin esiteltävästä Trophy-versiosta vielä 16 kW enemmän. Vaihteistoja on tarjolla kaksi: manuaali ja kaksoiskytkinautomaatti. Hienoutena on tässä luokassa vielä harvinainen nelipyöräohjaus. Myynti Euroopassa alkaa joulukuussa, jolloin tilauksia aletaan ottaa vastaan. Hinnasta ei vielä ole tietoa.


Seat Cupra R

⬛ Leon Cupra R on Seatin historian tehokkain katumalli. Käsivaihteisessa mallissa tehoa on 228 kW ja automaatissa samat 221 kW kuin normaalissa Cuprassa. Autoa tehdään ainoastaan etuvetoisena. Valmistusmäärä on rajoitettu 799 kappaleeseen. Suomen tuontiohjelmaan se ei kuulu, joten halukkaat joutuvat hankkimaan auton muita reittejä pitkin.


Volkswagen Polo GTI

⬛ Polo GTI sijoittuu näppärästi isomman Golfin ja pienemmän Upin välimaastoon niin kokonsa kuin tehonsakin puolesta. Tosin teholukemissa (147 kW) ollaan jo varsin lähellä Golfia.


Volkswagen Up GTI

⬛ Volkswagen Up GTI näytettiin ensi kertaa jo toukokuussa. Se liikkuu 85 kilowatin tehoisella 1,0 TSI -moottorilla iloisesti. Huippunopeus on 197 km/h ja 0-100 km/h -arvo 8,8 sekuntia.