Suomessa on jo kaksi vuotta ajettu X30-Challenge-mikroautoluokkaa, ja vieläpä hyvällä osallistujamäärällä. Sarjan promoottori Mikko Laine soitti loppusyksyllä ja esitti mielenkiintoisen kysymyksen.

”Haluaisitko lähteä Ranskan Le Mansiin ajamaan X30–sarjan Grande Finalea, Suomella on Masters-luokassa kahdeksan paikan kiintiö?”.

Vastaukseni kuului: ”No mikäpä ettei.”

Ensimmäiset viralliset harjoitukset alkoivat maanantaina, mutta itse ehdin paikan päälle työkiireiden vuoksi vasta seuraavana päivänä.

Tiistaina ja keskiviikkona ajetaan yhteensä seitsemän 12-minuuttista harjoitusta. Ajoja on niin vähän siksi, että X30-kuljettajia on kaikkiaan yli 400. Omassa luokassani on 72 kuljettajaa.

Torstaina ajetaan aika-ajo ja ensimmäinen erä. Perjantaina ja lauantaina ajetaan yksi erä per päivä. Kolmen alkuerän perusteella pääsee 36 parasta sunnuntain finaaliin, jota voi seurata täältä. Loput 36 kuljettajaa ajavat B-finaalin. (Aikataulu löytyy täältä.)

Ensimmäinen harjoituspäivä meni rataa opetellessa. Ajoimme vanhoilla renkailla, ja kärkeen oli reilu kaksi sekuntia.

Keskiviikkona oli toinen testipäivä. Alle laitettiin uudet renkaat, ja tehtiin kolmen ajosession aikana pieniä rungonsäätömuutoksia.

Ajaminen parani osittain myös siksi, että rata on tullut tutummaksi ja flunssa on ruvennut hellittämään. Kärkeen on ero vielä vajaa sekunti, mutta alueella ollaan.

Torstaina on ensimmäinen kisapäivä. Aamulla ajetaan lämmittelyerä, iltapäivällä aika-ajo ja illalla ensimmäinen alkuerä.