Viisi vuotta sitten Kia esitteli takavetoisen GT Conceptin, joka on nyt kehitetty vaikuttavan näköiseksi tuotantomalliksi. Kia lähtee kilpailemaan uudella Stingerillä premium-merkkien kanssa. Se varmasti onnistuu Atlantin tuolla puolen, mutta Euroopassa tehtävä voi olla vaikeampi toteuttaa.

Uuden Stingerin muodoista voi löytää vähän Audi A7:ää, mikä ei ole ihme. Onhan muotoilusta vastannut Peter Schreyer työskennellyt Audilla ennen Kialle siirtymistään.

Stinger on aika kookas, sillä akseliväli on 2,9 metriä ja kori on 4,83 metriä pitkä ja 1,87 metriä leveä. Kia lupaa, että noihin mittoihin on saatu runsaasti tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen.

Detroitissa Stinger esitellään 2,0-litraisella turbolla (188 kW) ja 3,3-litraisella kaksoisahdetulla V6-moottorilla (269 kW) varustettuna. Jälkimmäisella Stinger kiihtyy nollasta sataan 5,1 sekunnissa ja saavuttaa 269 km/h huippunopeuden. Ainoa vaihteistovaihtoehto on kahdeksanvaihteinen automaatti ja asiakas voi valita, haluaako pelkän takavedon vain nelivedon.

Eurooppalaisille Stinger näytetään maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Silloin sen konepellin alla nähdään myös turbodiesel. Tarkemmat tiedot sen tekniikasta on luvattu antaa lähempänä auton esittelyä.

Kia kertoo, että suuri osa alustan suunnittelusta ja sen kehitystyöstä on tehty Euroopassa. Eivätkä he unohda mainita Nürburgringiä auton koeajopaikkana. Paikka on tuttu ainakin Kian alustarakenteiden kehitystyöstä pitkälti vastaavalle Albert Biermannille, joka veti aiemmin BMW:n M-yksikköä.

Stinger on ensimmäinen Kia, johon saa säädettävän iskunvaimennuksen ja elektronisesti säätyvän jousituksen. Sähköisesti tehostettu ohjaus on säädettävissä viiteen eri tilaan. Stingerissä on kattavasti niin kuljettajaa avustavien järjestelmien kuin mukavuutta lisääviä varusteita.

Suomeen Kia Stinger on tulossa syksyllä 2017.