Uudeksi maailmanennätykseksi kirjattiin Seinäjoella 186,269 km/h. Ennätysajo toteutettiin kaksi kilometriä pitkällä ja 50 metriä leveällä kiitotiellä. Keskinopeus mitattiin sadan metrin matkalta.

nt-fastest-wheelie_driver-vesa-kivimaki_web

Maailmanennätysmies Vesa Kivimäki.

Täysin normaaleilla Nokian renkailla ennätystä ei kuitenkaan suoritettu, sillä kahdella renkaalla ajaminen edellyttää auton renkailta poikkeuksellisen kestävää sivupintarakennetta. Ennätysajoa varten Nokian insinöörit suunnittelivat tarkoitukseen sopivat erikoisrenkaat, joissa käytettiin äärimmäisen vahvaa Aramic-kuitua.

Göran sai taipua

Aramid Sidewall -teknologiaa hyödynnetään esimerkiksi Nokian uusimmissa katumaasturirenkaissa. Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa ja antaa sille huomattavasti normaalia paremman repimislujuuden. Renkaisiin Aramid-kuitu on päätynyt lentokone- ja sotateollisuudesta.

Edellinen auton kahdella renkaalla ajon nopeusennätys oli 181,25 km/h, vuodelta 1997. Tuolloin ennätys meni länsinaapuriimme Ruotsiin ja Göran Eliasonin nimiin.

Auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätys toteutettiin Guinness World Records -organisaation määrittelemien sääntöjen mukaisesti. Ajettavan auton tulee olla sarjatuotantoauto, eikä ainoastaan ennätysajoa varten valmistettu prototyyppi. Ajo molempiin suuntiin tulee suorittaa tunnin sisällä sadan metrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien nopeusmittausraporttien läpi. Maailmanennätys lasketaan näiden kahden mittauksen keskiarvona.

Katso video:

Kuvat ja video: Nokian Renkaat