Yli Atlantin ulottunut autojen valmistus oli vahvimmillaan 1950- ja 1960-luvuilla ja jatkui vielä seuraavalle vuosikymmenelle etenkin De Tomason toimesta. Kuviemme auto on loistava esimerkki yhdestä aikakaudesta ja ehkä sen kirkkaimpia helmiä.

Lähtökohtana on riittävän tehokas moottori eli Corvetten V8. Korin sen ympärille on muotoillut Bertone. Lopputulos on kuin muskeliauto mittatilaustyönä tehdyssä italialaisessa puvussa. Grifoja valmistettiin vain 332 kappaletta, minkä takia keräilijät metsästävät niitä. Tämä yksilö erottuu pienestä sarjasta omalle tasolleen.

Tietojen mukaan Nuccio Bertone tilasi tämän 53. Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1966 esiintyneen Grifon itselleen. Grigio Astralen (tumma hopea) ja sisustuksen Pelle Avanan (keskiruskea) yhdistelmä on juuri niin tyylikäs kuin kuuluisalta muotoilijalta voi odottaa.

Vietettyään elämänsä alun Italiassa tämä Grifo siirtyi Alankomaihin ja sieltä muutama vuosi sitten Yhdysvaltoihin. Entisöinnin jälkeen autoa on säilytetty tarkoin valvotuissa olosuhteissa, mikä on tavallaan aivan väärin. Autohan on tehty ajamista varten.

Ensi viikonloppuna joku onnellinen voi hankkia sen omakseen RM Sothebyn huutokaupassa Montereyssä. Autolla on ajettu 93 748 kilometriä ja sen hinnan arvioidaan nousevan yli 300 000 euroon.

Kuvat: Brian Pozar/RM Sotheby’s