Moni autoilija on ihmetellyt, miksi talviajan nopeusrajoitukset pysyvät voimassa usein pitkään sen jälkeenkin, kun tiet ovat kuivuneet ja sää on plussalla. Nopeusrajoitusten vaihtorumbaa koordinoiva Liikenneviraston liikenteenohjauksen asiantuntija Tuomas Österman sanoo Helsingin Sanomissa, että kyse on viime kädessä liikenne- ja viestintäministeriön ohjeistuksesta.

Laki ei suoraan kiellä sitä, etteikö teillä voisi ajaa 120 km/h tunnissa talvellakin, mutta liikenne- ja viestintäministeriö on antanut ohjeistuksen että talvinopeusrajoitusten aikana maksiminopeuden tulee olla 100 km/h. Tätä ohjeistusta tienpitäjien pitää noudattaa.

Ohjeistus ei ole laki, mutta Österman sanoo HS:ssä, että jos sitä ei noudata, voi joutua nopeasti etsimään muita töitä.

”Ministeriön vuonna 2006 pysyväksi vahvistettu ohjeistus sanoo sen, että marraskuusta helmikuun loppuun talvirajoitusten on oltava voimassa. Sen mukaan me olemme toimineet”, Österman sanoo lehdessä.

Ongelma on siinä, että jos Österman, Liikennevirasto ja Ely-keskukset alkaisivat toimia omin päin ministeriön ohjeistusta vastaan, he olisivat periaatteessa vastuussa mahdollisista lisääntyneistä onnettomuuksista. Parempi on siis toimia varman päälle.

”Myönnettäköön, että itsekin ratin takana olen joskus miettinyt näitä samoja asioita. Marraskuun alussa olemme saaneet joskus ihan aiheellistakin palautetta siitä, että on liioiteltu, kun keli on ollut kaukana talvisesta”, Österman sanoo.

”Viime syksynä meillä oli suunnitelmissa, että ottaisimme omin lupinemme käyttöön jouston marraskuussa. Mutta meidän omat tieliikennekeskukset vetivät ehdotuksen talon sisällä takaisin. Heillä ei ollut omasta mielestään riittävän hyvää dataa keliolosuhteista.”