Maailman suurimpiin autoteollisuuden alihankkijoihin kuuluvat saksalainen ZF ja ranskalainen Faurecia ovat yhdistäneet voimansa tulevaisuuden ohjaamosuunnittelun alueella. Faurecia esitteli Frankfurtin messuosastollaan tulevaisuuden ohjaamokonseptin, jonka ideana on autonominen auto vuosimallia 2025. Sen tärkein käytännön sovellus on yhteistyössä suunniteltu uuden sukupolven istuin.

Nykyaikaisen auton istuimen suunnittelu on jo valmiiksi tarpeeksi haastavaa, sillä suunnittelussa pitää huomioida mukavuus, kolariturvallisuuden edellyttämä rakenteellinen lujuus sekä turvatyynyihin ja turvavyön kiristimiin liittyvä räjähdetekniikka. Ja silti istuimen massa pitää minimoida. Tulevaisuuden istuimessa pitää ottaa huomioon myös matkustajien toimet, kun autolla ei aktiivisesti ajeta.

Tulevaisuuden istuimessa pitää ottaa huomioon myös matkustajien toimet, kun autolla ei aktiivisesti ajeta.

Uudessa istuinkonseptissa käyttäjälle on visioitu kolme toimintamoodia: ajaminen, työskentely ja lepääminen. Istuimen selkänoja kallistuu kahdessa osassa, jolloin tavallista ajoasentoa rentoutuneempaan vaihtoehtoon saadaan aktiivista tekemistä tukeva pystympi välivaihtoehto. Istuin kallistuu enimmillään 25 astetta taakse päin, ja jalkoja saa kierrettyä kymmenen astetta keskelle päin.

Istuimen suunnittelussa on ollut tärkeää varmistaa, että turvavyö asettuu oikein kaikissa asennoissa. Vyötä voidaan käyttää myös kuljettajan huomion herättämiseen. Jos tiellä tapahtuu jotain, mihin kuljettajan olisi syytä ottaa kantaa, turvavyö nykii hänet hereille unesta tai ajatuksistaan.

Tulevaisuuden ohjaamon suunnittelussa on käytetty myös suomalaista osaamista. Faurecia nimittäin omistaa osan suomalaisesta Canatusta. Sen erikoisosaaminen keskittyy kosketusnäyttöihin, jotka voidaan muokata kolmiulotteisiksi pinnoiksi. Näin kosketusnäyttöjä voidaan sijoitella melkein mihin vaan.

Uudessa istuinkonseptissa käyttäjälle on visioitu kolme toimintamoodia. Pystysuorin on ajoasento, hieman kallistettu asento sopii työskentelyyn, ja makaavin asento on tarkoitettu lepäämiseen.