Kaikki suomalaiset tietävät, että täällä valmistetaan Saabeja, Porscheja ja Sisuja. Maineemme autoteollisuusmaana ei kuitenkaan ole pelkästään näiden tuotteiden varassa. Kotimaamme eri kolkista löytyy mielenkiintoista, vahvasti autoteollisuuteen liittyvää osaamista.

Suomalainen autoteollisuus ei todellakaan rajoitu Valmet Automotiven tehtaalle Uuteenkaupunkiin, vaan autoteollisuuden alihankintaa ja tavalla tai toisella autoihin liittyvää yritystoimintaa löytyy yllättävänkin paljon.

TM:n työryhmä on tehnyt mittavan urakan ja työstänyt erimittaisia esittelyjä noin 150 alan yrityksestä. Yrityksiä valitessamme perusteena oli, että se suunnittelee tai valmistaa jotain nimenomaan autoihin kiinteästi asennettavaa. Tällä perusteella jäivät esimerkiksi kaikki traktori-, työkone- ja kevytperävaunuvalmistajat listamme ulkopuolelle. Samoin jouduimme jättämään ulkopuolelle monet jälkiasennustarvikkeita tai raskaan kaluston varusteita kuten jätepakkaimia tai jäähdytyskoneita valmistavat yritykset.

Maailmankartalle

Kokoamamme paketti ei silti varmaankaan ole kattava, sillä kaikista yrityksistä ei tieto ehkä ole kantautunut korviimme tai useista alan asiantuntijoista huolimatta joku merkittäväkin valmistaja on saattanut unohtua. Syynä voi olla sekin, että monet autonvalmistajat eivät pidä suurtakaan melua alihankkijoistaan, saattavatpa jopa vaatia vaikenemaan. Vaikeneminen on kultaa myös uusien mallien kylmien olosuhteiden testitoiminnassa, joka on Lapin alueelle merkittävä tulonlähde.

Tämä artikkelikokonaisuus julkaistaan englanninkielisenä eripainoksena jaettavaksi kesäkuun 2.-7. päivinä Helsingissä järjestettävän FISITA-konferenssin osanottajille. FISITA on kansainvälisten autoinsinöörijärjestöjen kattojärjestö, jonka joka toinen vuosi järjestettävä konferenssi on alan merkittävimpiä tapauksia. Helsinkiin on siis saapumassa tuhatpäinen joukko autoteollisuuden vaikuttajia, joille on luvassa TM:n myös kättä pidempää tietoa meikäläisestä autoalasta. Mikäli jokin yritys tuntee jääneensä syyttä laiminlyödyksi ja vaille mainintaa seuraavilla sivuilla, kannattaa ottaa yhteyttä TM:n toimitukseen. Kenties saamme esittelyn mahtumaan englanninkieliseen versioon.

Huipulla ollaan

Maamme kilpailukyky on puolueettomien mittausten mukaan maailman huippua. Se ei niinkään perustu halpaan massatuotantoon, vaan kovatasoiseen ammattitaitoon ja innovatiivisuuteen. Se pätee niin telealan huipputekniikkaan kuin perinteisempiin aloihin, vaikkapa auton johtosarjoihin, renkaisiin tai öljynjalostukseen.

Myös auto- ja moottorialan tutkimustoimintaa maassamme harjoitetaan kansainvälisellä tasolla. Esimerkkeinä VTT:n uraauurtava työ ajoneuvojen kylmäpäästöjen alalla ja miksei myös FISITA-konferenssissa pidettävät lukuisat suomalaisesitelmät. Suomalaisten on siis syytä olla ylpeä muustakin kuin Nokiasta ja nopeista autourheilijoista, olkoonkin, että ne ovat kaikkein näkyvimmät käyntikorttimme maailmalla.

MEILTÄ löytyy paljon osaamista, taitavia ja kekseliäitä ihmisiä, joilla ei ole mitään hävettävää suuren maailman markkinoilla. Vaikka hyvänolon tunteeseen ei koskaan kannata liian pitkäksi aikaa jäädä paistattelemaan, voimme jälleen hetken olla ylpeitä suomalaisuudesta.

(Tiivistelmä Velimattti Honkasen artikkelista TM 7/02, s. 117)