Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 

***

Olimme keväällä 2004 tekemässä parivertailua Ivalossa. Autot olivat poikkeuksellisen nopeat Mitsubishi Lancer Evo VIII ja Subaru Impreza WRX STi.

Testikuljettajina toimivat itseni lisäksi Mikko Hirvonen ja Kristian Sohlberg. Mikko ajoi silloin Subarun ja Kristian Mitsubishin tehdastiimissä MM-rallia, joten asetelma oli myös kuljettajien osalta mielenkiintoinen.

Teimme kolme pitkää testipäivää, joista kerron myöhemmin pari Oho-kokemusta. Tämän kertainen asiani koskee testinjälkeisiä tapahtumia.

Asuimme tunturihotellissa Ivalon Saariselällä, ja huonetoverinani oli testijärjestäjä Jari Kujala. Olimme keskivertoa väsyneempiä, kun saavuimme kolmen pitkän testipäivän jälkeen huoneeseemme.

Jari on harvinaisen tarkka huoneen ilmankosteudesta. Hän suorittaa aina huoneeseen saapuessaan muutamat rituaalit, joihin kuuluu muun muassa huoneen tuuletus. Jari avasi ikkunan tuuletusaukon ja meni suihkuun.

Meillä oli kaksi tuntia aikaa ennen illaksi sovittua testipalaveria. Itse ajattelin levätä.

Menin pitkäkseni sängylle ja suljin silmäni. Muutaman minuutin päästä nenäni alkoi haistella kummallisia hajuja. Huusin Jarille: ”Mikä täällä haisee?”

Ei Jari mitään haistanut, hänhän oli suihkussa.

Kohta huoneessa oli jo pientä savua, joten oli noustava ylös ja tutkittava asiaa. Huomasin, että verhot olivat tulessa.

Kun Jari oli avannut ikkunan, oli hän siirtänyt verhot sivuun. Verhot pysyivät sivulla ainoastaan siten, että ne oli nostettu lattiavalaisimen päälle. Valaisin oli lämmennyt niin paljon, että muoviverhot alkoivat kärytä. Haju oli erittäin epämiellyttävä.

Revimme verhot nopeasti irti, ja kannoimme ne ulos hankeen. Mitään varsinaista tulta niistä ei tullut, mutta käryä sitäkin enemmän. Haju oli levinnyt myös hotellihuoneen käytäville, josta tuli ihmisiä kyselemään tapahtuneesta.

Selvisimme ainoastaan verhojen menetyksellä, joskin huoneessa oli yhä niin imelä käry, ettei siellä voinut olla.

Jari soitti vastaanottoon ja kertoi tapahtuneesta. Vastaanottaja oli alkuun vihainen, mutta ymmärsi sitten, että hyvinhän tässä kävi. Onhan myös huoneen suunnittelussa parantamisen varaa, mikäli tämänlaista pääsee tapahtumaan. Saimme anteeksiannon lisäksi uuden huoneen.

Kahden tunnin lepomahdollisuus muuttui tulipalon sammutukseksi ja huoneen muutoksi. No, sellaista se joskus on Jarin kanssa.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään