Automaailma on viime aikoina saanut seurata Rolls Roycen ja Bentleyn kohtaloista kertovaa saippuaoopperaa. Nyt Volkswagen ja Bentley rauhoittavat vanhoja katsojia ja tavoittelevat uutta yleisöä uudistuneen Arnage T -mallin avulla.

Ostettuaan Rolls-Royce & Bentley -yhtymän Volkswagenin odotettiin muokkaavan ”pikku-Bentleytä” paremmin imagoonsa sopivaksi tai jopa suunnittelevan kokonaan uuden mallin. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Arnage on vakiinnuttanut nimensä ja asemansa Bentleyn mallistossa. Markkinoilla on ensimmäinen toisen sukupolven eli ”Series 2:n” edustaja Arnage T, jonka uskotaan kattavan 70 prosenttia Arnagen myynnistä. Sitä suurempi Arnage R ja pidempiakseliväliset versiot esitellään myöhemmin kuluvan vuoden aikana.

Bentley-harrastaja tunnistaa T-mallin sen takaluukun muotoilusta, puskureista ja keulan ilmanottoaukoista. ”Series 2” -tekstejä tai muita auton malliin viittaavia merkintöjä on turha etsiä. Suorituskyvyllään auto peittoaa aiemmat siviililiikenteeseen tehdyt Bentleyt. Moottorin huipputeho, 331 kilowattia, saavutetaan 4 300 r/min kohdalla. Vääntömomentin huippuarvo on nyt peräti 875 Nm (3 250 r/min)! Kaasupoljin toimii sähköisesti.

Maantiellä Arnage T käyttäytyy arvolleen sopivan äänettömästi ja herrasmiesmäisesti. Rajoitusten mukaisella 70 mailin tuntinopeudella (112 km/h) kierroslukumittarin lukema jää alle kahden tuhannen. Kiihdytettäessä V8-moottori murisee vakuuttavasti ja tehtaan ilmoittamat kiihtyvyysarvot 0-100 km/h 5,8 sekuntia ja 0-160 km/h 13,4 sekuntia tuntuvat mahdollisilta. Auton toinen luonteenpiirre tulee esiin, kun ESP-järjestelmä kytketään mutkaisella tiellä pois päältä: 5,4 metriä pitkä ja 2 585 kiloa painava auto tekee liian innokkaan kuljettajan käsissä myös kokonsa mukaisen pitkän sivuluisun, joten annetaan elektroniikan hoitaa hommansa. Pitäisi muistaa, ettei Bentley ole urheiluauto eikä sellaiseksi tarkoitettukaan, mutta auton suorituskyky on sitä luokkaa, että moinen pikkuseikka välillä unohtuu.

(Tiivistelmä Ray Huttonin artikkelista TM 4/02, s. 48-49)