Bentley Continental GT on ensimmäinen uusi Bentley sen jälkeen, kun merkki siirtyi Volkswagenin omistukseen vuonna 1998. Uutuutta on odotettu innolla ja jännitykselläkin, mutta lopputulos yllättää varmasti silti monet.

Vaikka Volkswagen ei sitä suoraan sanonutkaan, se otti Bentleyn hankinnan yhteydessä tehtäväkseen muuttaa merkin imagoa entistäkin urheilullisemmaksi, jolloin se olisi todellinen vaihtoehto superurheiluautoille, mutta ei kuitenkaan kopio niistä. Volkswagenin panostus Bentley-merkkiinsä ei ole selvästikään mennyt hukkaan, sillä Continental GT:stä on maksettu jo tuhansia varausmaksuja.

Ensimmäinen koeajo Continental GT:llä kumoaa kaikki ennakkokäsitykset. Vaikka auton kuusilitrainen W12-moottori, ilmajousitus ja monet laitteet samoin kuin osa korirakenteesta on lainattu Phaetonista ja sama nelivetojärjestelmä ja kuusivaihteinen automaattivaihteisto löytyy myös Audista, on Bentley Continental GT silti enemmän kuin osiensa summa. Muotoilusta vastaa Dick van Braekel. Hänen ansiostaan GT näyttää hyvältä ja arvokkaalta, vaikkeivät auton hahmo, lyhyet akselinylitykset ja pyöreämuotoinen etusäleikkö ehkä olekaan aivan perinteistä Bentley-muotoilua. Sitä puolestaan on riittävästi ohjaamossa, jossa hallitsevia materiaaleja ovat jalopuu ja nahka.

Continental GT:ssä on hyödynnetty myös ajoneuvotekniikan uusimmat saavutukset ESP-ajonvakautusjärjestelmästä ja yksitellen säätyvistä iskunvaimentimista sähköiseen käsijarruun. Automaattisesti korkeuttaan säätelevä ilmajousitus ja neljällä valinnaisella ohjelmalla varustettu iskunvaimennus vastaavat Continentalin pysymisestä tiellä. ESP ottaa osaa ajosuoritteeseen myöhemmin kuin tavallisissa autoissa. Kuivalla ja mutkaisella tiellä Continental GT:ssä on pientä aliohjautuvuutta, mutta ei kuitenkaan häiritsevässä määrin.

Bentley Continental GT:n hyvä hallittavuus tulee tarpeeseen, sillä saksalaisinsinöörien ansiosta tämä brittiaristokratian uusi ilmentymä kulkee kuin suihkukone: 411 kilowatin moottori päräyttää pikku-Bentleyn 100 km/h nopeuteen 4,8 sekunnissa, ja huippunopeuden ilmoitetaan olevan 318 km/h. Bentley väittää Continental GT:n olevan näillä arvoilla nopein nelipaikkainen auto maailmassa. Suorituskyvystä on tietysti kiittäminen kahdella turboahtimella varustettua W12-moottoria, joka koostuu tavallaan kahden Volkswagenin kapeakulmaisen VR6-moottorin yhdistelmästä.

Tämän tehoisen auton polttoainetalous ei voi olla erityisen pieni. Yhdistetty EU-kulutus on yli 17 l/100 km, ja koeajolenkillä bensaa paloi vielä huomattavasti reippaammin. Polttoainesäiliö on kuitenkin vain 90-litrainen, joten kovin pitkää touringia ei tällä GT:llä voi tehdä ilman välitankkausta. Jos tuota polttoainesäiliön kokoa ei lasketa, on uusi Bentley varsin kelvollinen matka-autonakin. Bentleyllä on ollut pyrkimyksenä luoda Continental GT:stä auto, joka olisi samaan aikaan sekä ylellinen ja hienostunut että suorituskykyinen. On pakko todeta, että siinä on onnistuttu. Edes superautoharrastajat eivät tule pettymään.

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran artikkelista TM 17/03, s. 78-80)