Bertonen muotoilijoiden käsissä on moni aikansa edistyksellisin urheiluauto saanut entistä futuristisemman ilmeen. Tämänvuotinen uutuus Birusa jatkaa perinnettä kunnialla.

Birusa kunnioittaa urheiluautoperinteitä. Sen lähtökohtana on ollut BMW Z8:n alumiininen runkorakenne. Samoin alustan osissa on käytetty paljon alumiinia ja muita kevyitä materiaaleja. Kevyen perusrungon päälle on ollut helppo suunnitella uusi kori. Kyytiin mahtuu kuljettajan lisäksi luonnollisesti vain pelkääjä, joka voi vain toivoa kyydittäjänsä ajotaitojen vastaavan Birusan voimavaroja.

Pitkän ja massiivisen konepellin alle imetään keulan ilmanottoaukkojen kautta happea BMW:n valmistamalle V8-moottorille, jonka sylinteritilavuus on viisi litraa. Koneesta irtoaa tehoa parhaimmillaan 294 kilowattia sen kiertäessä 6 600 r/min. Moottorin jatkeena on kuusipykäläinen käsivalintainen vaihteisto.

BMW Z8 -roadsterin ajo-ominaisuuksissa ei tunnetusti ole moitteen sijaa. Samaa voi sanoa Birusasta, joka on yhtä pitkä kuin Z8 eli 4,4 metriä, mutta seitsemän senttiä sitä leveämpi (1,9 metriä).

Sivulta päin autoa tarkasteltaessa oven kahvojen ja sivupeilien puute saattaa ihmetyttää. Jälkimmäiset on korvattu videokameroilla, joiden näytöt on sijoitettu kojelautaan. Hiilikuidusta valmistetut ovet avautuvat sähkön avustuksella painikkeesta, joka on kätketty sivuikkunan editse kulkevan alumiinilistan alle.

Birusa on itse asiassa kaksi ajoneuvoa yhteen sovitettuna. BMW:n ja Bertonen lisäksi projektiin on osallistunut Segway. Yritys valmistaa akkukäyttöisiä, yhden ihmisen kaupunkikulkuneuvoja. Segway Human Transporter -nimellä tunnettuja laitteita on muutaman vuoden ajan esitelty muun muassa suurimmissa autonäyttelyissä.

Yhdistelmän perusajatus on yksinkertainen: auton voi jättää parkkiin kauemmas ruuhkaisesta keskustasta, ja matka jatkuu leppoisasti Segwayn kyydissä. Valmistajan mukaan yhdellä latauksella saavutetaan parhaimmillaan noin 25 kilometrin toimintasäde.Segwayssa on kieltämättä ajatusta, mutta mennee vielä tovi ennen kuin sen tapaisia ajokkeja nähdään yleisemmin katukuvassa.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 14/03, s. 18-19)