BMW:n 1-sarjaa pitää tyyppimerkintänsä vuoksi pikkuautona, jollaiseksi sitä on kutsuttu myös ennakkoon. Todellisuudessa tästä ei kuitenkaan ole kyse, sillä ykkössarja jää vain hieman Bemarin nykyistä kolmossarjaa pienemmäksi.

BMW:n ykkössarja vastaa kooltaan lähinnä nykyistä 3-sarjan Compact-mallia, johon verrattuna se on hieman lyhyempi, mutta leveydeltään se on samaa luokkaa ja korkeudeltaan suurempi. Lisäksi siinä on Compactista puuttuvat takaovet. Kilpailijoista ensimmäisinä tulevat mieleen Alfa 147 ja Audi A 3, joka vielä toistaiseksi on vain kolmiovinen.

Uuden ykkössarjan tekniikkaa voi pitää lähtöisin pääsääntöisesti kolmossarjasta. Bensiinimoottoreiden tapauksessa ykkösen mallimerkinnät kertovat suoraan moottorin koon toisin kuin kolmossarjassa, jossa kaksilitrainen moottori löytyy 318i-tyyppimerkinnän alta ja vastaavasti 1,8-litrainen 316i:n keulalta.

BMW 116i:n keulalla oleva moottori on siis 1,6-litrainen ja siten uusi tuttavuus nykymallistossa. Moottorissa on ”tupla-vanos”, eli suomennettuna tämä BMW:n termi kertoo, että moottorissa on säätyvä venttiilinajoitus niin imu- kuin pakopuolellakin. Kokoonsa nähden moottori antaa hyvin tehoa, ilmoitettu 85 kW:n lukema on luokan perheautojen kärkeä ja sama kuin 316i:n 1,8-litraisen moottorin teho.

Pienimmän 1,6-litraisen bensiinimoottorin jatkona on viisivaihteinen vaihteisto, muissa se on kuusivaihteinen. Käsivalintamahdollisuudella varustettu kuusivaihteinen automaatti tulee saataville sekä tehokkaimpaan bensiinimoottoriseen 120i-malliin että tehokkaimpaan 120d-dieseliin.

Vakiovarustelu on varsin hyvä, ja lisäksi autoon on saatavana koko joukko erilaisia lisävarusteita, kuten seiska- ja viitossarjoista tuttu informaatio- ja käyttöjärjestelmä iDRIVE, johon kuuluu suunnistuslaite ja keskusnäyttö.

Oudompi vakiovaruste, etenkin tämän luokan autoissa, ovat ”puhkeamattomat” renkaat tai oikeammin renkaat, joilla on mahdollista ajaa tyhjänäkin ilman ongelmia jopa 150 kilometrin matka korjaamolle. Varustukseen kuuluu myös varoitin, joka kertoo renkaan tyhjentymisestä. Uutta ovat kaksivaiheiset jarruvalot, jotka varoittavat takana tulevia äkäisestä jarrutuksesta. Kun jarrua painetaan nopeasti ja ABS-toiminto aktivoituu, syttyvät jarruvalot normaalia suuremmalla alalla näkyen siten kirkkaampina.

Alustan viritys ja ajo-ominaisuudet on tehty moottoritienopeuksia ajatellen, kuten Saksassa osin ”autobaanalla” tapahtunut koeajolenkkikin osoitti. Tämän ensitutustumisen yhteydessä oli mahdollista ajaa tehokkaimpia käsivaihteisia malleja, eli bensiinimoottoreista 120i:tä ja dieseleistä 120d:tä. Ripeä ajo dieselillä oli helpompaa moottorin vääntävän luonteen vuoksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että bensiinimoottorin vääntöominaisuudet olisivat olleet huonot. Päinvastoin, bensiinimoottorissa oli hyvä ja käyttökelpoinen vääntö, mutta luonteeltaan moottorit ovat erilaisia. Turbodiesel on vääntävämpi, kun taas bensiinimoottori kiertää ylemmäs ja antaa tehonsa kierroksilla.

Ajoltaan uusi ykkönen on tyypillinen BMW, eli takavetoinen auto, jolla on ilo ajaa pitävällä pinnalla mutkaista tietä. Ajo-ominaisuuksien ja rengasmelun tarkemmat havainnot, kuten jousituksen pintakovuuden arviointi, on kuitenkin syytä jättää siihen saakka, kunnes auto on ajettavissa suomalaisella karkealla ja uraisella asfaltilla.

Uusi BMW 1-sarja esitellään syyskuussa niin meillä kuin muuallakin. Ykkössarjan BMW:lle voi odottaa löytyvän ostajia ainakin merkin sisältä, koska 116i on hinnoiteltu 25900 euroon, joka on vain 850 euroa nykyistä 316i Compactia enemmän. Ja tällä lisähinnalla saa takaovet. Kokonaan toinen juttu on, minkä verran ostajia tämä perheautona pidettävä uusi BMW saa muilta merkeiltä. Se selviää aikanaan.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 12/04, s. 54-55)