BMW:n kolmossarjan uusi lyhytperäinen, kolmiovinen Compact on jonkun mielestä ehkä oudon näköinen. Saattaa ollakin, mutta perinteiseen nelioviseen malliin verrattuna auto on varsin monikäyttöinen. Iso takaluukku ja muunneltava tavaratila helpottavat kuljetustarpeita. Auton keula, lähinnä ajovalot, ovat saaneet uuden ilmeen. Alusta on säädetty urheilullisemmaksi, ja konepellin alta löytyy kiinnostava uutuus, portaattomasti ajotilanteen mukaan imuventtiileitään säätävä Valvetronic-moottori.

Tavallisiin kolmossarjan autoihin verrattuna Compactin jousitusta ja iskunvaimennusta on jäykistetty. Alustan perusratkaisu on toki entisensä. Tämän lisäksi auton ohjaus on tunnokkuudessaan ja tarkkuudessaan yksi parhaista, sellainen kuin vain voi olla hyvin suunnitellussa takavetoisessa autossa. Kun tämän jälkeen alle tarjotaan mutkikasta hyväpintaista tietä, niin lopputulos on ajamisen kannalta taattu. Kokemuksen mukaan BMW esiintyy erityisen edukseen juuri hyvissä ajo-olosuhteissa. Epätasainen tienpinta, lumi, sohjo tai jää vaikeuttavat ajamista ehkä enemmän kuin monissa muissa autoissa. Silloin ajamiseen on syytä keskittyä, erityisesti jos varusteisiin ei kuulu ajovakauden hallintalaitteistoa.

Auto on 21 senttimetriä neliovista mallia lyhyempi. Akseliväli on kummassakin kuitenkin sama, minkä vuoksi sisätiloissa ei ole suurempaa eroa. Compactin takaistuimelle on hieman hankala pujottautua, mutta kun pääsee perille, tilaa on kahdelle hengelle kohtuullisesti ja kolmellekin niin, että istumaan sopii.

Tarjolla on kaksi mallivaihtoehtoa, 316ti (85 kW) ja 325ti (141 kW). Toisin kuin mallimerkinnästä voisi luulla, 316ti:n nelisylinterinen moottori on 1,8-litrainen. Tämän lisäksi se täysin uusi ja tuntee nimen Valvetronic. Tehokkaammassa 325ti:ssä on sen sijaan mallimerkinnän mukainen 2,5-litrainen kuusisylinterinen moottori, joka on jo aikaisempi tuttavuus. Molemmat moottorit ovat vääntäviä ja miellyttäviä. Valvetronic on luonteeltaan tavanomaisempi, vaikka sen toiminta on täysin poikkeuksellista. Polttoaineen annostelu tapahtuu pelkästään imuventtiilien avulla. Sekä venttiilien ajoitus että nosto säätyvät portaattomasti. Tällöin on kaasuläppä voitu jättää kokonaan pois. Tekniikan merkittävin ominaisuus onkin hyvä polttoainetalous, mikä korostuu moottorin osakuormituksella ajettaessa. BMW:n mukaan normaalissa ajossa Valvetronic kuluttaa ainakin kymmenen prosenttia vähemmän kuin vastaava perinteisempi moottori

BMW:n Compact-mallit tulee elokuussa myyntiin Suomessa. Hinnoista ei ole vielä tarkkaa tietoa.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 8/2001, s. 50-51)