BMW:n nykyinen 5-sarja on saavuttanut varsin varauksetonta suosiota sekä ostajien että autolehdistön keskuudessa. On puhuttu jopa maailman parhaasta autosta. Kesällä koittaa kuitenkin täysin uuden ”viitosen” ensi-ilta.

Jo ensi silmäyksellä voi uuden 5-sarjalaisen kohdalla sanoa, että BMW:llä on lähdetty rohkeasti muutoksen tielle. Jos 7-sarja näytti ensiesittelynsä aikaan varsin erikoiselta, niin sanat ovat loppua kesken kuvailtaessa 5-sarjan uutta ilmettä. Taatusti erilaiselta uusi ”viitonen” ainakin näyttää.

Rohkea muotokieli kätkee alleen tietenkin myös mielenkiintoista uutta tekniikkaa. Alusta- ja jousitusrakenne on kokonaan alumiininen, ajovalot voi tilata kääntyvinä nykymuodin mukaisesti, ja esimerkiksi ensi vuoden puolella autoon on luvassa myös takanatulijoita hätätilanteista varoittava BFD-järjestelmä. 5-sarjalainen on edeltäjäänsä selvästi suurempi auto, jossa erityisesti takapenkkiläisten oloja on pyritty väljentämään. Runsas alumiinin käyttö tekee siitä myös selvästi nykymallia kevyemmän, mikä heijastunee positiivisesti kulutuslukemissa.

Suomeen tulevia moottorivaihtoehtoja on aluksi kolme: kaksi bensiinimoottoria ja yksi diesel. 520i-malli tarjoaa samat 125 kilowattia kuin nykyisinkin. Isompi 530i on sekin vauhditettu 231-kilowattisella moottorilla, mutta dieselvaihtoehdossa 530d on uusi, toisen sukupolven 160-kilowattinen yhteispaineruiskutusmoottori. Molempien kolmelitraisten voimanlähteiden yhteyteen on odotettavissa uusi kuusipykäläinen käsivaihteisto. Myöhemmin tulevat mallit 525i ja 545i. Näistä 2,5-litraisen moottori on ennallaan, mutta 4,4-litrainen V8-vaihtoehto on viitossarjassa uusi. Tämäkin 245-kilowattinen moottori on tuttu BMW:n 7-sarjan keulalta.

Uuden viitosen ohjausratkaisu on päätetty toteuttaa sähköisen tehostimen avulla. Uuteen malliin tulee myös AFS (Active Front Steering) -nimen saanut, edelleen osin mekaanisesti toimiva aktiiviohjausjärjestelmä. Kysymys kuuluukin, miltä ohjaus tuntuu niissä viitosissa, joissa AFS-järjestelmää ei ole. 5-sarjalaiseen tulee valinnaisvarusteena myös Dynamic Drive -aktiivijousitus, joka on tarkoitettu parantamaan viitosen jousitusmukavuutta ja kaarrekäytöstä. BMW lupaa esitellä lähiaikoina 5-sarjaan myös esimerkiksi hävittäjälentokoneista tutun HUD (Head Up Display) -näytön eli järjestelmän, joka heijastaa tärkeimmät mittariston näytöistä suoraan tuulilasille kuljettajan näkökenttään.

HENGÄSTYTTÄVÄ uusi 5-sarjalainen lupaa valmistajansa suulla olla se auto, johon kaikkia tämän luokan tulevia uutuuksia jatkossa verrataan. Onnistumisen paineita on, sillä viitonenhan on myös nimenomaan se auto, jossa BMW:n identiteetin tulee parhaiten näkyä. Rohkea muotoilu vaatii auton ominaisuuksilta sekin paljon, jotta konservatiiviset ostajaehdokkaat eivät pääse säikähtämään liikaa. Ensi tietojen perusteella näyttää siltä, että haasteeseen on tartuttu innolla.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 8/03, s. 4-5)