645Ci on kahden hengen edustusauto, johon halunsa tai kulloisenkin tarpeensa mukaan voi sijoittaa itsensä lisäksi puolison tai vastaavan, pari ei kovin isokokoista lastenlasta, kaksi golfbagia ynnä isohkon matkalaukun tai, jos bagit jättää pois, riittävästi matkatavaraa kahden hengen viikonloppumatkailua varten. Autossa on myös vakiona riittävästi varusteita niin, että sen voi sijoittaa sukulaisten ihailtavaksi perhejuhlien yhteydessä. Rahaa ihanuuteen on sijoitettava 130700 euroa.

BMW:n iso coupé puhuttelee ensisijaisesti ihmisiä, joilla on riittävän korkea esimiesasema tai kohtalaista enemmän omaa varallisuutta. Siihen auton koko filosofia tuntuu perustuvankin, muotoilua myöten. Tyypillistä ostajaa on muistettu myös sisätiloissa: ajajan istuimen säätö sekä pituus- että korkeussuunnassa on niin reilu, että suurinkin edustusmaha mahtuu ratin ja selkänojan väliin.

Määrästä tinkimättä Urheiluauton tai urheilullisen matkailuauton yksi tärkeimmistä muotoilukohteista on ohjaamo, kojetaulu ja mittaristo; sitä katselevat ensimmäiseksi yhtä lailla isot kuin pienet pojat. Mittaristo ei tuotakaan pettymystä selkeine mustapohjaisine ja riittävän isokokoisine nopeus- ja kierroslukumittareineen. Varmaan kaikkia viihde-, navigointi-, kommunikaatio- ja mukavuussäätimiä oppii ajan mittaan hallitsemaan. Ainakin ensimmäisten tuhannen kilometrin aikana ohjauspyörään, keskikonsoliin, vaihdekepin tuntumaan ja ratin alle tai sivuille hajasijoitettuja nuppeja, vipuja ja pylpyröitä 250 kilometrin tuntivauhdissa näpelöivä kuljettaja kuitenkin muodostaa vakavan liikenneriskin niin itselleen kuin muille

Aivan kuten isot BMW-sedanit, 2+2-paikkainen 645Ci kulkee moottoritiellä kuin juna ja kaarteissa niin lujaa kuin kuljettaja uskaltaa ajaa; kantti loppuu ennen kuin ajo-ominaisuudet, mikä onkin terveellistä. Jos jättää edellä mainitut näpelöinnit sikseen, ajaja kokee kovemmassakin vauhdissa mukavan turvallisuuden tunteen.

4,4-litrainen V8 antaa isolle ja runsaista alumiini- ja komposiittirakenteista huolimatta vähän alle 1700 kiloa painavalle aivan kunnioitettavan suorituskyvyn. Nollasta sataan sujuu automaattivaihteisellakin versiolla 5,8 sekunnissa, huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250:een, ja vaikka keskikulutus on 11–12 l/100 km, lienee kuusinumeroisen euromäärän autostaan maksaneella varaa polttoainekuluihinkin. Kulutus tosin nousee huimasti, kun oikeanpuoleinen poljin painetaan lattiaa vasten, mutta siihenhän on Suomessa keksitty tehokas sakkotekninen rajoitin.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 19/03, s. 40-41)