Jos pystyy nousemaan edustusautojen joukossa halutuimmaksi ja arvostetuimmaksi, on samalla aika lähellä maailman parhaaksi autoksi nimittämistä. Hengästyttävällä tekniikalla kyllästetty BMW:n uusi 7-sarja on vahva ehdokas tittelin seuraavaksi haltijaksi.

Baijerilaisten uusimpaan saavutukseen tutustuttaessa pääosaan nousevat vääjäämättä lukuisat ennennäkemättömät tekniset ratkaisut. Ennen sitä silmä kuitenkin kiinnittyy aiemmasta poikkeavaan muotoiluun, joka viitoittaa suuntaa BMW:n tulevaisuudelle. BMW:n päämuotoilijan Chris Banglen kädenjälki näkyy nyt ensimmäistä kertaa kaikessa komeudessaan.

Pintaraapaisuksi jäävä vilkaisu teknisiin uutuuksiin on hyvä aloittaa ohjaamosta, joka ottaa yhdellä loikalla useamman vuoden etumatkan kaikkiin muihin. Huimasta varustemäärästä huolimatta kojelauta näyttää melko yksinkertaiselta. Salaisuutena on iDriveksi ristitty tekniikka, jossa hallintalaitteet on jaettu kolmeen luokkaan. Kaikki ajamiseen välittömästi liittyvät toiminnot on keskitetty ohjauspyörään ja sen ympäristöön. Paljon käytettäviä, mutta kuitenkin toisarvoisia toimintoja, kuten ilmastointilaitetta ja valoja varten on omat käyttökytkimensä. Useimpia muita asetuksia hallitaan keskikonsolissa olevan valintapyörän ja suuren keskusnäytön välityksellä. Näin päästään ohjaamaan satoja esimerkiksi audiolaitteisiin, navigointiin tai internetiin liittyviä toimintoja. Internet-yhteys on muuten eräs useista 7-sarjaan liittyvistä ”ensimmäisenä maailmassa” -maininnoista.

Osansa kojelaudan selkeyteen on sillä, että perinteiset vaihde- ja seisontajarruvivut puuttuvat kokonaan. BMW ottaa 7:n yhteydessä käyttöön ZF:n kehittämän upouuden kuusivaihteisen automaatin. Ja kuten arvasittekin, tietysti ensimmäisenä maailmassa. Automaattivaihteistoa hallitaan viiksikytkimestä tai käsivalintaa käytettäessä ohjauspyörään sijoitetuista napeista F1-tyyliin. Seisontajarru puolestaan on sähköhydraulinen ja toimii napilla. Se vaikuttaa moottorin käydessä kaikkiin pyöriin ja toimii automaattisesti myös mäkipidättimenä pysähdyksissä. Pysäköitäessä syntyy mekaaninen lukitus takapyöriin.

Tekninen edistyksellisyys jatkuu moottoritilassa. Ensimmäiset myyntimallit ovat täysin uusilla, 3,6- ja 4,4-litraisilla bensiinikäyttöisillä V8-moottoreilla varustetut 735i (200 kW/360 Nm) ja 745i (245 kW/450 Nm). Vuoden kuluttua on vuorossa 760i, jossa on kuusilitrainen V12, niin ikään Valvetronicilla ja todennäköisesti myös bensiinin suorasuihkutuksella varustettuna. Alapäähän saadaan kolmilitrainen kuusisylinterinen vasta vuodeksi 2003. Myös dieselit ovat nykyään välttämättömiä tämänkin luokan autossa. Ne ovat vuorossa ensi vuoden syksynä. Moottoreina käytetään uusimman sukupolven ruiskutusjärjestelmillä tehostettuja versioita nykyisistä kolmi- ja nelilitraisista.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 13/2001, s. 4-5)