Pitkän tiiserimainoskampanjan jälkeen BMW esitteli uuden 8-sarjan Coupén viikonloppuna Le Mansin 24 tunnin kilpailujen yhteydessä.

Olemukseltaan BMW:n uutuus on hyvin lähellä Mercedes-Benzin S-sarjan tyyliä, mutta valmistaja painottaa 8-sarjan ajettavuutta. Rakenteet, voimalinjat ja jousitus on hiottu tarjoamaan ajajalle ketteryyttä, täsmällistä käytöstä ja suorituskykyä. BMW sanoo, että 8-sarja täyttää odotukset, joita huippuluokan urheiluautolta odotetaan.

BMW:n 8-sarjan Coupé ei ole mikään pikkuauto, sillä akseliväli on 2,822 metriä ja kori on kaksi metriä pidempi. BMW:n mielestä auton koko on kuitenkin optimaalinen hyvälle ajettavuudelle ja suuntavakavuudelle.

Takana on kaksi mukavan näköistä istuinta, joiden tiloihin tutustumme myöhemmin. Tavaratilaa on 420 litraa ja sitä voi laajentaa taittamalla takaistuimen selkänojat eteen, eli monikäyttöisyyttäkin löytyy.

Mutta suuret tilat eivät ole 8-sarjan ykkösasia, vaan suorituskyky ja ajo-ominaisuudet. Euroopassa valittavana on alussa kaksi moottoria. BMW 840d xDrivessa on kolmelitrainen kahdella ahtimella varustettu kuusisylinterinen diesel, joka kehittää 235 kilowattia ja 680 Nm. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 4,9 sekunnissa, ja toisaalta normikulutus on kuuden litran luokkaa.

Enemmän voimaa kaipaavat voivat valita M850i xDriven, jonka 4,4-litrainen tuplaturbo-V8:sta olemme kertoneet jo aiemmin. Se on 50 kilowattia aiempaa tehokkaampi, ja kilowatteja on kuljettajalla käytettävissä 390 kappaletta. Vääntömomentti on 750 Nm käyntinopeusalueella 1 800–4 600 r/min. Paikaltaan 100 km/h:n nopeuteen auto kiihtyy 3,7 sekunnissa.

Älykäs neliveto on aina vakiona, kuten myös 8-vaihteinen automaatti. Siihen on kehitetty uusi ohjelmisto, jonka avulla vaihdot ovat urheilullisempia ja samalla tehokkaita sekä miellyttäviä. Molempien moottorien kanssa pakoputkisto kertoo kiihdytettäessä auton voimasta niin sisälle kuin ulkopuolelle.

Vakiovarusteisiin kuuluu mukautuva M-jousitus, jossa on elektronisesti säädettävät iskunvaimentimet. Autossa on lisäksi aktiviinen ohjaus etu- ja takapyörille, mikä pienentää kääntöympyrää, ja lisävarusteena on saatavana M850i xDriveen aktiiviset kallistuksenvaimentimet. Jarrut ovat erittäin tehokkaat, ja vakiovarusteena on 20-tuumaiset vanteet.

Kuljettajan apuna on tietenkin kaikki uusimmat turvallisuutta ja mukavuutta lisäävät järjestelmät, kuten pysähdyksiin saakka toimiva mukautuva vakionopeudensäädin ja pysäköintiavustin. Tietoa kuljettaja saa muokattavasta digitaalimittaristosta ja kojelaudan 10,25-tuumaisesta kosketusnäytöstä.

Ennakkomyynti alkaa kesällä, ja BMW 840d xDriven vahvistamaton ennakkohinta on 141 002 euroa.