Kun USA asetti kiinalaiselle teräkselle ja alumiinille korkeat tullimaksut, Kiina vastasi amerikkalaisiin tuontitavaroihin kohdistetuilla saman suuruusluokan tullimaksuilla. Sitten USA ilmoitti useista uusista tulleista, ja taas Kiina vastasi samalla tavalla.

Viimeisimmällä kierroksella mukaan tulivat myös amerikkalaiset tuontiautot, mutta sillä alueella on toistaiseksi vain kolme selvää kärsijää, ja kaksi niistä on saksalaisia.

Suuret amerikkalaiset autovalmistajat tekevät Kiinan markkinoille autot pääosin Kiinassa, joten tuontitulleilla ei ole sanottavaa merkitystä.

Suuret amerikkalaiset autovalmistajat tekevät Kiinan markkinoille autot pääosin Kiinassa, joten tuontitulleilla ei ole sanottavaa merkitystä. Mutta BMW ja Mercedes-Benz ovat keskittäneet katumaasturivalmistuksena USA:han ja toimittavat sieltä autoja joka puolelle maailmaa. Ja Kiinassa niihin kohdistuu pian tuontitullit, joiden on tarkoitus näpäyttää USA:n hallitusta.

Automotive News kertoo, että konsulttitoimisto Evercore ISI:n laskelmien mukaan saksalaismerkit vievät tänä vuonna USA:sta Kiinaan reilut 100 000 autoa. Yhteensä niiden arvo on noin seitsemän miljardia dollaria, ja tullimaksujen suuruus olisi yli puolitoista miljardia. BMW:n osuus tästä on kymmenkunta prosenttiyksikköä Mercedestä suurempi.

Ainoa aidosti amerikkalainen valmistaja, jolle tuontitullit voivat aiheuttaa ongelmia, on Tesla. Sille Kiina on toiseksi suurin markkina-alue USA:n jälkeen, joten potentiaaliset vaikutukset ovat suuret. Tosin suorien kilpailijoiden vähäisyys turvaa vielä hetken aikaa Teslan asemaa Kiinan markkinoilla. Eli jos hinnat nousevatkin, ei muita premium-sähköautoja ole heti ottamassa sen paikkaa.

Vaikka muut amerikkalaiset autovalmistajat ovatkin kuivilla, on niilläkin oletettavasti pelko päällä kauppasodan kiihtymisestä. Jos tilanne menisi överiksi, niin varmasti Kiina löytäisi keinoja paikallisesti toimivienkin amerikkalaisyhtiöiden toiminnan vaikeuttamiseen. Tosin tällaiseen sissikauppasotaan ei varmasti kukaan halua päätyä.