Tämän kuun alussa käyttöön otettu uusi kulutuksen ja päästöjen mittaustapa WLTP eli Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure on aiheuttanut autonvalmistajille uuden ongelman. Monen lataushybridin hiilidioksidipäästö nousee uudella tavalla mitattuna rajan 50 g/km yläpuolelle. Monessa maassa tuon rajan alittavat autot saavat veroetuja. Mikäli lataushybridin päästöt ovat suuremmat, ei sellaisen hankkiminen ole enää niin järkevää.

Tilanteen takia Volkswagen on keskeyttänyt Passat GTE:n tuotannon, joka on Euroopan toiseksi suosituin lataushybridi. Myös listan neljännellä sijalla olevan Golf GTE:n valmistus on tällä hetkellä jäissä.

Volkswagenin tiedottaja totesi, että lataushybridit ovat yhtiön WLTP-testiohjelmassa vuorossa vasta perinteisten, enemmän myyvien mallien jälkeen. Kaiken kaikkiaan automallien testaus on tällä hetkellä suuri ongelma, minkä takia lataushybridien ohella moni muukin tuttu auto on väliaikaisesti poissa myynnistä.

Porsche puolestaan on lopettanut Cayennen ja Panameran lataushybridien myynnin, eikä ota tilauksia vastaan ennen kuin tuotanto käynnistetään uudelleen. Tuota ajankohtaa ei ole vahvistettu.

BMW ja Mercedes-Benz puolestaan kehittävät täyttä vauhtia vähemmän kuluttavia lataushybrideitä. Ne esitellään tulevien kuukausien aikana, ja niissä hiilidioksidipäästö alittaa 50 g/km rajan.