Jos on perso isoille matkapyörille, BMW R 1200 CL saa sukat taatusti pyörimään. Varustelu ja mitoitus ovat näyttävä yhdistelmä cruiseria ja matkapyörää. Bemarin uusi matkaristeilijä on sanalla sanoen ”Amerikkaa”.

BMW R 1200 CL -matkacruiserin vakiovarustelu on juhlava: kookas kate, kahdet lähi- ja kaukovalot, isot sivu- ja telinelaukut, ABS-jarrut ja lämpökahvat. Suorituskykyäkin on sopivasti. Valmistajan mukaan BMW R 1200 CL kiihtyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen 6,4 sekunnissa ja kilometri taittuu 28,8 sekunnissa.

Taloustarkka motoristi arvostanee myös sitä, että 95E-polttoaineen ”normikulutus” on 90 km/h nopeudella 5,1 l/100 km ja 120 km/h vauhdissa 6,2 l/100 km. Sangen realistisia lukemia. Koeajossa ysiviitosta kului kaupungissa ja maantiellä keskimäärin 6,3 l/100 km. Yksi 17 litran tankkaus riittää siis laskennallisesti noin 270 km:n matkaan.

EVO-järjestelmässä jarrukahvan ja -polkimen paine jakautuu yhtä lailla etu- ja takajarrulle siten, että pyörien hidastuvuus on aina olosuhteiden mukaan ideaali. Näin siis teoriassa. Käytäntö oli hieman toista. Etenkin jarrukahvaa käytettäessä jarrutukset olivat helposti töksähteleviä ja jarruvoiman annostelu oli vaikeaa. Yksi keino tilanteen korjaamiseen olisi jarrukahvan etuvedon tuntuvampi porrastus.

Kuljettajan ajomukavuuden ja tuulensuojan kohentamiseksi polttoainesäiliön sivuilla on katteen muodostamat, pehmustetut polvituet. Suojaus ajoviimalta on muutenkin hoidettu taiten. Korkean tuulilasin yläreunan syvä uurre on mainio oivallus.

Kaupunkiajossa BMW C 1200 CL on kuten vastaavat cruisertyyliset matkapyörät yleensäkin, ahtaan oloisessa ympäristössä. Ohjaustuntuma on kottikärrymäisen ohjaustangon vuoksi tunnoton, ja matelunopeuksilla jyrkissä käänteissä ilmeni myös cruiserien helmasynti, eli sisäkaarteen puolelle ”haukkaaminen”. Niinpä esimerkiksi huoltoaseman pihassa vekslattaessa ja pysäköitäessä on oltava varuillaan, jottei peli kupsahda tahattomasti kyljelleen.

(Tiivistelmä Alan Bridgerin artikkelista TM 14/03, s. 48-49)