Oikeastaan X3:n olisi pitänyt tulla ensin. Nyt se on kuin hieman pesussa kutistunut X5. Onneksi sisätilat tuntuvat edelleen täysin riittäviltä ja itse auto muutenkin sen verran kivalta, että jos joku vertailussa kärsii, se lienee isoveli.

BMW X3 kuuluu siihen melko vähälukuiseen autojen ryhmään, johon heti syttyy omistamisen halu. X3 on hauska ajaa, siinä on erinomaiset maasto- ja maantieajo-ominaisuudet ja se on riittävän tilava todelliseksi perheautoksi. Se on raikkaan näköinen eikä tunnu kaupunkiliikenteessäkään liian massiiviselta.

BMW puhuu isoveli X5:stä perinteisenä ison luokan SUV:na (Sports Utility Vehicle), ja X3:lle on keksitty lisänimike SAV (Sports Activity Vehicle). Ero tarkoittaa käytännössä sitä, että X5:llä ajaa varakas isoisä, X3:lla lähes yhtä varakas isä. Katumaastureita kuitenkin molemmat. Mallien hintaero Suomen markkinoilla on vain nelisen tuhatta euroa, eli pelkkä säästäminen ei ole riittävä motivaatio pienemmän X3:n valinnalle. Jos haluaa perustella sen hankintaa perheen talousjohtajalle, löytyy hyviä argumentteja vaikka miten.

X3 on 155 kiloa kevyempi kuin X5 samalla kolmilitraisella suoralla kuutosella varustettuna. Se on kylläkin kymmenen senttiä lyhyempi, akseliväli on 2,5 cm vähäisempi ja niin leveydestä kuin korkeudesta on kutistettu sentti tai pari. Tavaratila ei ole jättimäinen, mutta silti perusasennossa 480-litraisena eroa on 15 litraa X3:n hyväksi. Koska X3 on kevyempi, sen suorituskyky on samalla kolmilitraisella bensakoneella selkeästi parempi. Nollasta sataan taittuu pikkuveljellä sekuntia nopeammin ja huippunopeutta on 8 km/h enemmän.

X3:ssa on myös uusimman tekniikan mukainen HDC-alamäkijarru, jonka voi kytkeä laskeuduttaessa maastossa esimerkiksi jyrkkää niljakasta mäkeä, jossa vaarana muuten on holtiton liukuminen lähimpään esteeseen.

X3:lla siis uskaltaa mennä myös metsään tai huonompikuntoisille mökkiteille, vaikka varsinaista maastovälitystä ei olekaan katsottu tarpeelliseksi. Koska yli 99 prosenttia auton käytöstä todennäköisesti kuitenkin sijoittuu kaupunkeihin tai maanteille, on ilo todeta, että normaaliajossa ei tiedosta olevansa maastoauton kyydissä.

Kutistunut tai ei, BMW X3 ei silti ole mikään halpa maasturi. Siinä maksaa ennen kaikkea merkki, joka tietenkin myös kuvaa niin suunnittelun kuin valmistuksenkin laatua. X3 tulee myyntiin vuodenvaihteen tienoilla.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 18/03, s. 36-37)