Tärkein niin tiloihin kuin auton ajettavuuteen vaikuttava muutos on viidellä sentillä kasvanut akseliväli. Kori on nyt kahdeksan senttiä pidempi ja sentin leveämpi korkeuden säilyessä ennallaan. Suunnittelijat ovat onnistuneet pudottamaan painosta 50 kiloa ja laskemaan painopistettä. Kun vielä painonjakauma on tasan akselien kesken, pitäisi ajettavuuden olla kunnossa.

Muotoilun idea on ennallaan, mutta ilmanvastus on saatu laskettua arvoon 0,30. Valot on hoidettu ledeillä niin edessä kuin takana. Vaikka kattolinja laskee jyrkästi auton perää kohti, on sen alle saatu mahdutettua suuri tavaratila.

Ohjaamoon pätee hyvin pitkälti sama mitä on sanottu X3:sta eli kaikki on tehty kuljettajakeskeisesti, minkä lisäksi takaistuimella on entistä enemmän jalkatilaa.

Voimalinjoja on alusta alkaen valittavana runsaasti, sillä tarjolle tulee kolme bensiini- ja neljä dieselmoottoria. Niiden tehot sijoittuvat 135 ja 265 kilowatin välille.

Tehokkain malli on M40i, jonka kolmelitrainen turbomoottori kiihdyttää auton nollasta sataan alle viidessä sekunnissa ja huippunopeus on saksalaisittain 250 km/h. Myös tehokkain M40d (240 kW) alittaa kiihdytyksessä viiden sekunnin rajan. Kaikkien moottorien kanssa tulee 8-vaihteinen automaatti ja neliveto.