Halutessaan ottaa isomman siivun USA:n markkinoista BMW päätti suunnitella ylellisen katumaasturin. Se myös valmistetaan USA:ssa, samassa Spartanburgin tehtaassa kuin Z3.

X5:n perustana on jäykkä, itsekantava kori ja kaikkien pyörien erillisjousitus. Neliveto on jatkuva ja normaaliolosuhteissa voimasta 62 prosenttia johdetaan taakse ja loput eteen. Alennusvaihteistoa ei ole, mutta tasauspyörästön lukkojen asiaa ajaa luistonestojärjestelmä, joka jarruttaa sutimaan pyrkivää pyörää ja siten auto todella on nelivetoinen monista perinteisistä maastureista poiketen.Toinen maastoajon sähköapu on Land Roverilta omittu HDC (Hill Decent Control) eli alamäkihidastin. Myös ajovakauden hallintajärjestelmä kuuluu varustukseen.

Voimaa auton liikuttamiseen on tarjolla yllin kyllin, sillä alkuvaiheessa ainoa moottori on 4,4-litrainen V8 (210 kW). Myöhemmin valikoimaa täydentää kolmilitrainen kuutonen (165 kW) ja vuoden kuluttua samankokoinen suoraruiskudiesel (135 kW).

Ajettavuudeltaan X5 on mainio. Täsmällinen, mutta mukava jousitus, hyvät sisätilat, loistavasti toimiva automaattivaihteisto, vaivaton suorituskyky ja alhainen melutaso lisäävät ylellistä vaikutelmaa. Myös huonolla metsätiellä mukavuus säilyy ja ajaminen on helppoa. Toisaalta X5 on kuin kotonaan myös kovavauhtisessa asfalttiajossa eikä äärirajoillekaan yllytettynä tunnu kömpelöltä tai epävarmalta.

Vaikka hinnaksi Suomessa muodostuu noin 600000 markkaa, on maahantuoja jo vastaanottanut kourallisen tilauksia.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 20/99, s. 42-43)