Bayerische Motoren Werken maine hintavien mutta urheilullisten laatuautojen valmistajana on sen verran vankka, että luulisi merkin ylimmän johdon tyytyvän tavallisten tuotantomallien saamaan julkisuuteen. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut – onneksi – ja niinpä maailman kuuluisimman agentin suosiollisella avustuksella tavallisten kuolevaisten tietoisuuteen on ujutettu tieto roadsterista, joka kantaa nimeä BMW Z8.

James Bond on tottunut kurvailemaan klassikoiksi kutsuttavilla autoilla. BMW Z8 ei jää siinä mielessä yhtään edeltäjiensä – kuten esimerkiksi sen kuuluisan Aston Martinin – jalkoihin. Päinvastoin, tässä kohdin pätee hyvin sanonta ”klassikko jo syntyessään”, sen verran vakuuttavasta ja puhdashenkisestä nykypäivän roadsterista on kyse.

Z8:n ulkonäössä on paljon samoja piirteitä kuin vuonna 1955 esitellyssä BMW 507:ssa. Pääsuunnittelija, amerikkalainen Chris Bangle, kertookin, että yhtiö on halunnut tehdä merkin perinteitä kunnioittavan ja niitä edelleen jatkavan auton. Nostalgiaa henkivän olemuksen vastapainoksi Z8 edustaa teknisesti luokkansa huippua. Vertailukohtana hän mainitsee Porschen vastaavan ideologian.

BMW Z8 on lähes 90 prosenttisesti rakennettu alumiinista. Matkustamossa kaikki mikä näyttää alumiinilta myös on sitä. Ohjauspyörä on muotoilullinen täysosuma.Lopulta löytyy myös jäänne ”muovikaudelta” – nimittäin starttinappula. Takaikkuna aiheuttaa pienen pettymyksen sillä sekin on muovia. Talvikelejä varten auton mukana toimitetaan alumiininen kova katto.

Pelin henki selviää heti liikkeelle lähdettäessä: Z8 kulkee kovaa ja pysähtyy tarvittaessa nopeasti. Ajo-ominaisuudet riittävät vaativammallekin kuskille, siitä pitävät säästelemättä käytetty elektroniikka ja hyvä alusta huolen. Tehtaan ilmoittama kiihtyvyys 4,7 sekuntia 0-100 km/h ja 12,5 sekunnin varttimailikiihdytys tuntuvat mahdollista.

BMW Z8 on ehdottomasti roadstereiden parhaimmistoa. Siinä yhdistyvät onnistuneesti nykyaikainen autoteknologia ja vuosikymmenten perinteet. Ajan myötä mallista tullee yhtä suosittu keräilykappale kuin sen jo 45 vuotta täyttäneestä esikuvasta BMW 507:stä. Hintakin on jo valmiiksi samalla tasolla sillä Suomessa Z8:sta saa pulittaa 1 190 000 markkaa.

(Tiivistelmä Ivan Vesninin artikkelista TM 19/2000, s. 72-73)