bmw_logoBMW eli Bayerische Motoren Werke AG aloitti vuonna 1916 lentokonemoottorien valmistajana. Ensimmäisen maailmansodan päätyttyä sen piti löytää muuta toimintaa, jolloin käynnistettiin moottoripyörien tuotanto.

Autot tulivat mukaan vuonna 1928, kun BMW osti Austin Seven -autoja lisenssillä Dixi-nimisinä Eisenachissa valmistaneen yhtiön. Ensimmäinen BMW:n omaa suunnittelua ollut auto syntyi vuonna 1931. Quandtin suvun pääosin omistama yhtiö oli hyvin pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa 1950-luvun lopussa ja seuraavan vuosikymmenen alussa.

Pelastajaksi nousi Neue Klasse eli uusi luokka, jonka ensimmäinen malli oli BMW 1500, jota seurasivat ylellisempi 2000 ja pienempi kaksiovinen 1600 sekä siitä tehdyt tehokkaammat mallit. Nuo kaksi mallisarjaa ovat nykyisten 3- ja 5-sarjojen esi-isiä. BMW palasi menestyksen myötä edustusautojen huipulle 2500/2800-mallin myötä jota ovat seuranneet 7-sarjan eri sukupolvet.

Edellä mainitut mallisarjat ovat edelleen BMW:n selkäranka, mutta tarjonta on kasvanut hyvin laajaksi. Pienin on 1-sarja ja urheilulliset mallit on merkitty nykyisin erikseen. Vuonna 1999 BMW lähti mukaan katumaasturimarkkinoille X5-mallilla, jolla on nyt jo neljä sisarusta. Monelle BMW-harrastajalle oli suuri järkytys, kun yhtiö toi vuonna 2014 myyntiin ensimmäisen etuvetoisen mallinsa, joka ei ole jäänyt malliston ainoaksi. BMW:n ensimmäiset sähköautot ovat i3 sekä i8 ja lisää on tulossa.

Uusimmat artikkelit: BMW

Näytä kaikki BMW-aiheiset artikkelit

Katso myös autohinnastosta eri mallien myyntihinnat.