Nelivuotias BMW:n 7-sarja saa vuosimallin 2013 myötä uutta näköä, mutta tekniset muutokset ovat merkittävämpiä.

Pienten kohennusten myötä BMW:n 7-sarjan tunnistaa helposti uudeksi. Siinä on nyt LED-ajovalot ja jäähdyttäjän säleikön pystyripojen määrä on vähentynyt kahdestatoista yhdeksään. Myös puskurit on muotoiltu uudelleen ja esimerkiksi peilit vilkkuineen vaihdettiin.

Sisällä on uusi kuljettajan toiveiden mukaiseksi muunneltava digitaalinen mittaristo, jossa voi valita mieleisen neljästä vaihtoehdosta. BMW esitteli jo aiemmin tässä kuussa mittariston lisävarusteeksi 5-sarjaan. Nahkaverhoillut istuimet ovat täysin uudet ja mukavuutta lisää vakiovarusteisiin kuuluva ilmajousitus takana.

Kaikkiin voimalinjoihin kuuluu nyt 8-vaihteinen automaatti ja täysin uutena vaihtoehtona on M550d xDriven kolmella ahtimella varustettu 3,0-litrainen turbodiesel. Se kehittää 280 kW ja 740 Nm, joiden voimalla nelivetoinen 750d xDrive ehtii nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Kulutus on vain 6,4 l/100 km ja CO2-päästöt 169 g/km.

Myös muissa dieselvaihtoehdoissa on 3,0-litrainen turbodiesel, joka kehittää 740d-mallissa 230 kW ja 730d-mallissa 190 kW. Bensiinimoottoreissa huippuversiona jatkaa 6,0-litrainen V12. Uutta ovat 750i:n uudistettu ja tehokkaampi ahdettu 4,4-litrainen V8, joka kehittää lähes kymmenen prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä. Pienemmässä 740i-mallissa on uusi kahdella ahtimella varustettu 3,0-litrainen moottori, jonka suurin teho on 236 kW ja vääntö 450 Nm.

BMW on pistänyt ActiveHybrid7:n uusiksi ja korvannut edellisen mallin 4,4-litraisen tuplaturbo V8:n pienemmällä 3,0-litraisella rivikuutosella. Sen kanssa on 40 kW:n tehoinen sähkömoottori. Yhteensä ne kehittävät 260 kW ja 500 Nm. Uusi ActiveHybrid7 ei ole aivan yhtä suorituskykyinen kuin aiempi, mutta kulutus on pudonnut 2,4 l/100 km ollen nyt 6,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt ovat nyt 158 g/km (vähennystä 61 g/km).