Vielä jokin aika sitten en tiennyt, mitä ajatella VW:n pääjohtaja Ferdinand Piëchistä, mutta ajettuani uuden Bugattin prototyyppiä voin tunnustaa pitäväni hänestä.

Piëch on osoittautunut paitsi loistavaksi insinööriksi 60- ja 70-lukujen Porsche-kilpa-autoja suunnitellessaan, myös taitavaksi liikemieheksi. Tästä osoituksena on yhteistyössä Giorgetto Giugiaron ja hänen poikansa Fabrizion kanssa toteutetut kaksi- ja nelioviset Bugatti-prototyypit EB 118 ja EB 218. Uusi Bugatti edustaa ylintä loistoautoluokkaa ja niinpä sitä valmistetaankin vain noin 50 autoa vuodessa.

Koeajoni Torinossa ei ollut mikään varsinainen koeajo, kyseessähän on pelkkä prototyyppi tulevasta tuotantoautosta. Niinpä teimme Fabrizio Giugiaron kanssa vain pienen lenkin, joka kuitenkin riitti suomaan ennenkokematonta mielihyvää ja juhlavuuden tunnetta. Bugattissa tuntui olevan kaikki ne ominaisuudet, joita kaikkein ylellisimmän luokan autolta on lupa odottaa. Toivottavasti Piëchin arvovalta riittää määräämään, että joka ainoa Molsheimin tehtaalta valmistuva auto on Ettore Bugattin legendan arvoinen; pyörille rakennettu taideteos, jota liikuttaa maailman uudenaikaisin tekniikka.

(Lyhennelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 17/99, s. 54-55)