Tekniikan Maailmalle tarjoutui tilaisuus päästä ajotuntumiin Carola-nimisellä kevyellä nelipyörällä. Se on tosi suomalainen siinä määrin kuin mahdollista on ja järkevää. Se on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Sen sarjatuotanto voitaisiin aloittaa milloin tahansa, sen valmistukseen tarvittavat työkalutkin ovat valmiina. Lisäksi se on vapaa autoverosta.

Osaamisen osoittamisella Helsingin ammattikorkeakoululla (Stadia) on pitkät perinteet. Prototyyppejä on suunniteltu ja rakennettu resurssien puitteissa. Carola on hieman toisenlainen projekti. Siinä on opiskeltu koneenrakennustekniikkaa. Projektin ovat pääosin toteuttaneet kone- ja tuotantotekniikan insinööriopiskelijat. Lähtökohtana on ollut autoteollisuuden rakenne. Autotehtaat ovat kokoonpanotehtaita, joille koneenrakennusteollisuus suunnittelee ja valmistaa komponentit.

Carola-projektin tavoitteena on ollut tuotantokelpoinen ja tuotantovalmis ajoneuvo. Oppimista ja opetustyötä tietenkään unohtamatta. Soveltuvaksi ajoneuvotyypiksi tarjoutui kuin itsestään kevyt nelipyörä. Yksinkertaisuudessaan haastava ja suomalaisiin valmistusmahdollisuuksiin soveltuva. Kevyt nelipyörä Carola on suunniteltu modulaariseksi. Perusajatuksena on, että osakokonaisuuksia voidaan valmistaa itsenäisesti toisistaan erillään ja ajoneuvo kootaan kokoonpanotehtaassa valmiiksi kauppaan tai suoraan käyttäjälle toimitettavaksi. Kuten autot nykymaailmassa tehdään.

Stadian insinööriopiskelijat ovat tekniikkaa suunnitellessaan käyttäneet 3D Vertex -ohjelmistoa. Rungon alumiiniputket puolestaan on taivutettu CNC-koneella ja kehikko on koottu hitsaamalla. Alumiinin hitsaaminen on vaativa laji. Rungon kehittämisen yhteydessä hitsaustestejä teetettiin Itävallassa alan erikoisyrityksessä Fronius International GmbH, jonka koneilla valmistetaan muun muassa Audin, BMW:n ja Ferrarin alumiinirakenteiset autot. Korin suunnittelussa on käytetty 3D Alias -ohjelmistoa ja sen lasikuitulujitteiset moduulit on valmistettu alipaineinjektiomenetelmällä, jonka ansiosta korista saadaan luja ja kevyt.

Carola on yksiovinen. Se on myös yksipaikkainen, mutta peräkkäin istuttava kaksipaikkainen saadaan aikaiseksi samaan koriin.Muotoilussa Stadian yhteistyökumppanina on ollut Lapin yliopiston teollisen muotoilun laitos, jonka opiskelijoista Jussi Timonen on Carolan ulkoisten linjojen takana. Jussi on sittemmin edennyt korkean tason brittiläiseen muotoilun opinahjoon the Royal College of Artiin, jossa moni nykyautojen muotoihin vaikuttava suunnittelija on kouliintunut. Sisustuksen muodot ovat Hannu Lesosen käsialaa.

Käynti kuljettajan paikalle tapahtuu vaivattomasti ison takaluukun kautta. Lattia on sekä matalalla että täysin tasainen, mikä antaa mahdollisuuden myös pyörätuolikäyttöön. Kuljettajan istuin kääntyy sivuttain, joten sille pääsee helposti. Tuntuu hieman hassulta, kun polkimia ei ole lainkaan. Carolan koko hallinta tapahtuu käsin. Ohjauspyörän vasemmalla puolella olevalla vivulla valitaan kulkusuunta eteen-vapaa-taakse ja oikealla puolella olevalla vivulla annostellaan kyytiä tai hillitään menoa. Yksinkertaista ja helppoa. Homman oppii hetkessä.

Keskipakokytkin ja variaattori järjestävät ajopelin liikkeelle, ja menovivun liikkeet ovat loogisesti kuljettajaan vaikuttavien voimien mukaiset. Kiihdytettäessä vipua vedetään taakse ja jarrutettaessa sitä työnnetään eteen. Ohjaus on hammastankovälitteinen ja tehostamaton. Tunto tapahtumiin on hyvä ja normaali voimankäyttö riittää, sillä ajokin keveyden ansiosta tehostusta ei jää kaipaamaan.

Koeajoimme Carolan VM Karting Centerin sisäradalla Vantaalla. Ajoneuvo oli kiillotettu näyttelykuntoon, joten emme halunneet liata sitä. Lisäksi siinä ei ollut talvirenkaita eikä sitä ollut rekisteröity eikä vakuutettu liikenteeseen. Noissa olosuhteissa Carola käyttäytyi mallikkaasti. Sen ominaisuuksissa tuntui olevan hyvät reservit, joten kevyen nelipyörän rajoitettu teho ja suorituskyky eivät tuota yllätyksiä. Tällaiselle kevyt nelipyörälle voisi hyvinkin olla nyky-yhteiskunnassa tilausta.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 4/03, s. 32-36)