Amerikkalaisten autojen menestys Euroopassa on keskittynyt erikoismalleihin – suuriin edustusautoihin, tila-autoihin, muskelisportteihin, maastureihin ja sitä rataa. Tähtäimessä on kuitenkin jalansija tavallistenkin autojen tontilta.

Maihinnousua uudelle mantereelle emoyhtiö General Motors on helpottanut vaihtamalla Oldsmobile Aleron nimen Chevrolet’ksi. Aleron olemus ei ole tyypillinen amerikkalainen, eikä oikeastaan millään lailla luokiteltava, sillä se vaihtelee oleellisesti katselukulmaa vaihdettaessa. Nokka on litteä ja takapää massiivinen, etuvalot kapean kiilamaiset ja takavalot erittäin kookkaat. Vakiovarusteisiin kuuluu melkein mitä vain, paitsi ehkä juuri sitä, mitä sinä kaipaisit.

Nelisylinterisen moottorin vääntömomentin huippuarvoksi jää hieman yllättäen vain 199 Nm / 4 200 r/min. Sen sitkeys onkin kovien huippulukemien sijasta levitetty tasaisesti koko käyntinopeusalueelle. Automaattivaihteiston elektroninen ohjausjärjestelmä toimii ajatuksen lailla, ja vaihtaminen sujuu poikkeuksellisen huomaamattomasti. Erityisesti maantie- ja moottoritieajossa Aleron polttoaineenkulutus on esimerkillisen säästeliästä.

Ohjaukseltaan auto on erittäin nopea ja kevyt, tottumattoman mielestä melkein tunnoton. Väistökokeet se selvitti kunnialla pienestä yliohjautuvuudesta huolimatta. Moitteettomaan ajomukavuuteen tuo pienen miinuksen ajoittainen äänekkyys erityisesti takana.

CHEVROLET ALERO 2,4 SA

MAAHANTUOJA: Opel Oy, Pajuniityntie 5, 00320 Helsinki, puh. (09) 615 881

HINTA: 199 000 mk

(Lyhennelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 11/99, s. 140-145)