Impala on Chevyn takavuosien menestyksekäs lippulaiva, joka katosi, palasi, katosi ja palaa jälleen mallistoon. Siedettävän hintaisia kuuden hengen täyskokoisia pirssejä ei tätä nykyä ole tarjolla montakaan. Markkinointiraon uusi Impala täyttää melkein hyvin.

Chevrolet Impalan konsepti esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1956 ja kaksi vuotta myöhemmin se tuli myyntiin. Seuraavan neljän vuosikymmenen aikana myytiin yli 13 miljoonaa Impalaa. Vuonna 1986 alkuaikojen tilavasta autosta kutistunut malli pudotettiin Chevyn mallistosta.

Nimi ei kuitenkaan jäänyt unholaan vaan kahdeksan vuotta myöhemmin Impala-merkintää käytettiin kahden vuoden ajan urheiluhenkisessä Capricen SS-versiossa. Toinen tuleminen tapahtui tänä keväänä Chevroletin esitellessä mallistonsa upouuden lippulaivan, Impala 2000 -mallin.

Paljon ei vanhasta Impalasta ole enää jäljellä. Nykyinen malli on neliovinen kuuden hengen täysikokoiseksi luokiteltu auto, jonka akseliväli on 2,81 metriä ja kokonaispituus 5,08 metriä. Ulkonäkö on linjoiltaan nykyaikainen, ei prameileva. Matkaa tehdään 3,4- tai 3,6-litraisen bensiinimoottorin turvin. Takavetoa on turha haikailla, sitä kaipaava valitsee ajokikseen Impalan pahimman kilpailijan Ford Crown Victorian.

(Lyhennelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 16/99, s. 159)