Jotkut kaipaavat ison kasan rautaa ympärilleen tunteakseen olonsa turvalliseksi liikenteessä. Chevrolet Tahoe vastaa ainakin siihen vaatimukseen.

Chevrolet Tahoe on meilläkin tunnetun Blazerin isoveli. Syyn koeajoon antaa mallin uudistuminen ja sen markkina-alueen laajeneminen Euroopassa neljästä 14:ään maahan. Suomeenkin Tahoe tulee, mutta toimitukset alkavat vasta syksyn lähestyessä.

Muotoilun suhteen myös uusi Tahoe on varsin yllätyksetön eikä autoa välttämättä edes tunnista uudeksi, jos ei tunne Chevroletin mallistoa perin pohjin. Siinä mielessä Tahoe varmaankin sopii tyypillisimmälle ostajakunnalleen, periamerikkalaiselle konservatiiville. GM myös tunnustaa rehellisesti, että eurooppalaisia mieltymyksiä ei liiemmälti ole huomioitu suunnittelussa. Siinä mielessä tämän vuoden Euroopan myyntitavoitteeksi asetettu tuhat autoa vaikuttaa realistiselta.

Istumapaikkoja riittää tarvittaessa kahdeksalle hengelle, jos hankkii kolmannen penkkirivin lisävarusteena. Tavaratilaa jää vielä tällöinkin runsaasti ja kahteen istumapaikkaan tyydyttäessä peräti 3,3 kuutiota.

Euroopan valloittaakseen Tahoe kaipaisi nykyaikaista dieselmoottoria, mutta sellaista pitää vielä odotella. Nyt ainut vaihtoehto on perinteiseen pikkulohkoon perustuva bensiini-V8. Se kuljettaa näinkin painavaa autoa vaivattoman sukkelasti. Ilmoitettu polttoaineen keskikulutus 15,4 l/100 km ei vain oikein istu meikäläiseen bensiinin hinnoitteluun. Vaikka lompakko olisikin kunnossa, voivat hiilidioksidipäästöt aiheuttaa pistoksen omaantuntoon: 366 g/km on iso luku.

Alustan osalta suurin muutos on siirtyminen lehtijousista kierrejousiin taka-akselilla. Akseli on edelleen jäykkä, mutta selvästi aiempaa kehittyneempi. Jousitus sisältää myös tasonsäätöjärjestelmän ja kalleimmassa versiossa on lisäksi säätyvä iskunvaimennus. Ohjaustunto on varsin laimea, mutta suuntavakavuus kelvollinen, paitsi sivutuulella. Liukkaalla pinnalla ajaminen muuttuu luonnostaan varovaiseksi, sillä luisuun joutuminen ei ole mikään miellyttävä kokemus. Maaston muuttuessa huonommaksi Tahoe tarjoaa etenemiseen joukon erilaisia nelivetovaihtoehtoja alennusvaihteineen.

Varustuksen suhteen Tahoe hipoo täydellisyyttä. Jo edullisin kolmesta vaihtoehdosta sisältää esimerkiksi kaksi ilmastointilaitetta ja parinkymmenen tuhannen markan portain siirrytään jo kohti yltäkylläisyyttä.

Omassa omituisessa sarjassaan Tahoe tyydyttää tarpeita. Siinä on tilaa ja massaa ylenpalttisesti. Sen avulla voi saavuttaa tunteen maantien kuninkuudesta. Jotkut eivät ehkä voi elää ilman sitä. Sen omistajan on kuitenkin turhaa yrittää uskotella olevansa vihreiden arvojen vakautunut kannattaja.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 8/2000, s. 18-19)