V-moottoreiden luvatusta maasta saapuu uusi kuusisylinterinen rivimoottori. Se on istutettu Chevrolet Blazerin seuraajaan. Trailblazer on klassisten rajoitteiden puitteissa nykyaikainen jenkkimaasturi.

Chevroletin maasturimallistossa pienempää päätä on edustanut vuonna 1994 esitelty Blazer. ”Täysikokoisten” sarjaan puolestaan tarjotaan massiivista Tahoe-mallia, joka uusiutui viime vuonna. Blazer jää edelleen mallivalikoimaan USA:ssa, mutta Euroopassa sen korvaa nyt Trailblazer. Se on huomattavasta samankaltaisuudestaan yltä päältä täysin uusi auto.

Trailblazer on perinteiseen tyyliin rakennettu erilliselle rungolle, jossa on kuitenkin käytetty nykyaikaista tekniikkaa. Runkoon 12 tyynyllä kiinnitetystä korista on pyritty tekemään hyvin jäykkä. Akselistot noudattelevat periaatteessa Tahoen kaavaa, eli edessä on erillisjousitus päällekkäisin kolmiotukivarsin ja jousi/vaimennin yhdistelmin. Takana käytetään perusteellisesti tuettua jäykkää akselia.

Uuden, 4,2-litrisen moottorin voima riittää mainiosti vaivattomaan maantieajoon. Alle kahdeksansylinterisiä jotkut ehkä kutsuvat käynnistysmoottoreiksi, mutta GM:n mielestä edes jenkit eivät tarvitse V8:aa. Kuusisylinterinen rivimoottori on nimittäin ainoa vaihtoehto Trailblazeriin. Edes dieseliä ei ainakaan heti ole tulossa, vaan sen kehitystyö on jäänyt toisarvoiseksi jutuksi. Sääli, sillä se olisi eurooppalaisittain järkevämpi ratkaisu 2,2 tonnia painavaan autoon.

Myös voimansiirrossa on tuttuja piirteitä aiemmista Chevy-maastureista. Normaalin takavedon käydessä riittämättömäksi katkaisimesta voi muun muassa kääntää päälle nelivedon, joka siirtää voimaa automaattisesti tarvittavan määrän etupyöriin, kun takana lipsahtaa. Maastoliikkuvuus on loistava ainakin siihen nähden, moniko ostajista sitä tosiaan tarvitsee. Kokoisekseen auto on myös hämmästyttävän ketterä. Kaksivetoisena kääntösäde on alle 12 metriä eikä nelivedollakaan juuri huonompi.

Auton parhaita piirteitä on mukavuus, sillä mukulakivikadut ja pienet epätasaisuudet ylittyvät todella tyylikkäästi ja äänettä. Melutasokin on sivistynyt, vain ilmavirran huminat häiritsevät hetkittäin. Ohjauksesta tosin on turha kuvitella löytävänsä henkilöautomaista tuntoa, ja risteyksissä ohjauspyörää on käännettävä melko paljon, mutta olosuhteisiin sopeutuu melko nopeasti. Varustetasoja on kolme, joista jo perusversio sisältää melkoisen määrän tavaraa. Lisää maksamalla esimerkiksi ilmastointi vaihtuu automaattiseksi, myös etumatkustajan istuin sähkösäätöiseksi, verhoilu nahaksi ja pyyhkimet automaattisiksi.

Perinteisen jenkkimaasturin suunnittelijoilla on melko tiukat liikkumarajat, jotta asiakasmassa ei alkaisi hylkiä tuotteita. Trailblazerista on näiden rajoitusten puitteissa tehty nykyaikainen ja myös maastokelpoinen kulkuneuvo, joka täyttää kaikin tavoin jenkkimaasturin perinteiset tunnusmerkit – ainakin jos on hieman valmis joustamaan sylinterimäärästä.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 14/01, s. 36-37)