”Tästä herralle auto kaikilla herkuilla. On tilaa, varusteita, tehoa ja kokoa. Ja eiköhän me laiteta vielä kaupan päälle neliveto!”

Jos yli viisi ihmistä pitää viedä perille asti, on tila-auton ja nelivedon yhdistelmä kieltämättä kiinnostava ajatus. Tällä hetkellä nelivetoisia tila-autoja Suomen markkinoilla edustavat Seat Alhambra joko dieselinä tai V6-bensiinimoottorilla, Chrysler Grand Voyager AWD ja nyt myös tämä Chevrolet Trans Sport AWD. Kaikkien hinnat kipuavat selvästi yli 50 000 euron, Chryslerin halvempikin varusteversio jo 63 200 euroon.

Trans Sport on tavallisesti etuvetoinen ja niin on myös AWD-malli, kunnes pelkkä etupyörien pito ei riitä. Etupään sutaistessa takapyörät tulevat pikaisesti mukaan kuvaan. Takavetoakseleiden ja kardaaniakselin välissä on kaksi gerotor-tyyppistä pumppua. Mikäli akseleiden eli etu- ja takapyörien välillä on pyörimisnopeuseroa, alkavat pumput tuottaa painetta sulkien monilevykytkimet, ja takapyörätkin alkavat vetää. Automaattivaihteistolla lähdöt ovat jo luonnostaan joustavia, eikä 138 kilowatin teho paritonnisessa autossa vielä johda erityiseen sutimisherkkyyteen, joten luistonestojärjestelmää ei varustukseen kuulu.

Neljä käsinojilla varustettua ”kapteenintuolia”, sähkötoimiset sivuliukuovet sekä erikoistummat takasivuikkunat ja takalasi viittaavat Trans Sportin soveltuvuuteen vaikkapa edustusautoksi. Takaosastolle on erillinen ilmastointilaite ja kuulokepistokkeet. Kuljettajan osastolta löytyy vakionopeussäädin sekä kompassi ja ajotietokone, joka tosin on sijoitettu hieman hankalasti tuulilasin yläpuolelle. Peruutustutka auttaa ison auton paikoituksessa. Viimeinen penkkirivi on rekisteröity kolmelle henkilölle ja se voidaan taittaa kokoon tai poistaa kahdessa osassa. Myös keskirivin istuimet ovat irrotettavissa. Tavaratilaa jää myös kaikkien istumapaikkojen ollessa käytössä valmistajan ilmoituksen mukaan peräti 685 litraa.

Nelivetotila-autojen harvalukuisessa kerhossa Trans Sport AWD puolustaa paikkaansa kunnialla. Ylellisyyteen vivahtavaa matkustamista kelistä riippumatta, jos vain hinta ei muodostu esteeksi.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 6/02, s. 34-35)