Massiivisen näköinen uusi Chrysler 300 C saa tehokkaimmaksi moottorivaihtoehdokseen perinteisen väkivahvan 5,7 litran HEMI V8 -moottorin. Nykyisessä muodossaan moottori on aikaisempaa taloudellisempi. Hyvä suorituskyky on itsestäänselvyys tässä tapauksessa.

Chrysler on rekisteröinyt HEMI-nimen tavaramerkiksi. Nimensä tämä moottori on saanut puolipallon muotoisista palotiloistaan, eli englanninkielisenä terminä: hemispherical combustion chambers.

Moottorin perinteisyys näkyy myös sen rakenteessa. Nokka-akseleita on yksi ja se on sijoitettu sylinteriryhmään, joten venttiileitä käytetään työntötankojen ja keinuvipujen välityksellä. Venttiileitä on kaksi sylinteriä kohti. Sylinteriryhmän raaka-aine on valurauta, mutta kannet ovat kevytmetallia.

Nykypäivää edustaa polttoaineen ruiskutusjärjestelmä ja kaksoissytytys eli kaksi sytytystulppaa sylinteriä kohti. Varsinainen uutuus on kuitenkin moottorin lepuutusjärjestelmä, jolla puolet sylintereistä voidaan kytkeä pois käytöstä, kun moottorista ei tarvita suurta tehoa. Nelisylinterisenänä moottori pystyy kuljettamaan autoa parhaimmillaan noin 130 km/h tasaista nopeutta ja suoriutumaan alhaisemmilla nopeuksilla myös kevyistä kiihdytyksistä. Etuna on tällöin pienentynyt kulutus, kun käytössä olevat sylinterit toimivat enemmän kuormitettuna paremmalla hyötysuhteella kuin kaikki sylinterit vain vähän kuormitettuina.

Tavanomaisempia 300 C:n moottorivaihtoehtoja ovat 5,7-litraisen V8:n lisäksi kaksi Chryslerin entuudestaan tuttua neliventtiilirakenteista V6:ta. Niistä pienempi, 2,7-litrainen, antaa tässä versiossa tehoa 142 kW ja suuremmassa 3,5-litraisessa on tehoa 186 kW. Näiden moottoreiden jatkona on nelivaihteinen automaatti, kun taas V8:n yhteydessä automaatti on viisivaihteinen, missä näkyy yhtymän eurooppalaisen kumppanin vaikutus.

Koeajettavana oli tehokkaimmalla moottorilla varustettu Chrysler 300 C. Tämä mainittu Hemi-moottori on mielenkiintoisin vaihtoehto, vaikkei siitä varmaankaan tule myydyintä mallia. Puhtia moottorissa on reilusti, ja matkustajineen liki kahden tonnin painoinen auto liikkuu vaivattomasti.

Paino ja automaattivaihteisto yhdessä tekevät sen, ettei meno tunnu repivältä, vaikka kulku on reipasta. Ajossa moottorin lepuutusjärjestelmän toimintaa ei pystynyt havaitsemaan nykäisyistä tai vedon vaihteluista. Osaltaan tähän vaikuttaa automaattivaihteiston toiminta, sillä samalla, kun halutaan lisää tehoa, myös automaatti reagoi tähän ja vaihtaa pienemmälle vaihteelle, mikä peittää mahdolliset moottorin nykäykset.

Ensimmäiset havainnot kertoivat auton olevan alustaltaan jämäkän tuntuinen ja siten sopivan eurooppalaiseen makuun. Ajettavuuskin vaikutti kelvolliselta tavallisessa liikennöinnissä, joka tosin ei mahdollistanut rajojen etsimistä.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 10/04, s. 4-5)