Saksalaisen Mercedeksen ja amerikkalaisen Chryslerin fuusio tuo takuulla mielenkiintoisia ratkaisuja automaailmaan, mutta vasta tulevaisuudessa. Uusi Chrysler Neon on amerikkalaisen suunnittelun tulos, mutta tähtäimessä ovat kuitenkin eurooppalaiset ostajat.

Sutjakka ulkonäkö, hyvä ajettavuus ja pirteä moottori olivat 1993 Frankfurtissa esitellyn ensimmäisen Neonin parasta antia, mutta jousitusmukavuus, istuimet ja melutaso eivät vastanneet vanhan mantereen vaatimuksia. Sitä uusittaessa lähtökohtana oli, että moitittuja kohtia yritetään parantaa ilman että kiitettyjä ominaisuuksia menetetään. Tässä on onnistuttu vain osittain.

Automaattivaihteisto kuuluu amerikkalaiseen tapaan Neonissa jo perusvarusteluun, eikä käsivaihteisia Suomeen edes tuoda. Meillä on hinnoiteltu kaksi eri varustetasoa, joista kummassakin on kaksilitrainen moottori ja neliovinen kori. Halvemmasta puuttuu hieman kyseenalaisesti lukkiutumattomat jarrut. Omaa moottoritehdasta ei Mercedeksen kanssa ole vielä rakennettu, joten moottori on vanha tuttu, mutta 90-lukulaisena vielä aivan uudenaikainen. Vääntömomenttia on kasvatettu kolmella Newtonmetrillä parantamalla imu- ja pakosarjoja. Voimaa siinä riittää koko käyttöalueen läpi. Automaattivaihteisto vie ärhäkkyydestä kuitenkin parhaan terän, ja nollasta sataan kestää peräti 12,5 sekuntia.

Neonin parhaasta puolesta, hyvästä ohjauksesta, ei ole tingitty. Jousituksesta on pyritty poistamaan nypytys nostamalla perää ja pidentämällä takajousia. Nyt auto kallistelee enemmän ja takapää liikehtii levottomasti, mutta ajettavuus ei ole kärsinyt. Melutaso on kuitenkin lähestulkoon entisellään, eikä jousituskaan vakuuta pienissä nopeuksissa. Malliuudistus on merkinnyt monenlaisia, mutta osaksi merkityksettömiä muutoksia.

CHRYSLER NEON 2,0 LE AUTOM.

MAAHANTUOJA: Aro-Yhtymä Oy, Ristipellontie 1-9, PL5, 00391 Helsinki

puh. (09) 54 771

HINTA: 142 900 mk

(Lyhennelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 16/99, s. 172-177)